За бъдещето на технологиите и мобилното изложение на Huawei - Huawei Road Show, което ще посети 23 страни в Европа, ще ни разкаже Руки Лиу, изпълнителен директор на Huawei Technologies Bulgaria.

1. Г-н Лиу, разкажете ни малко повече за Huawei Road Show? Доколкото знаем, то посещава 23 държави по света за 6 месеца?

Мобилното изложение на Huawei ще посети 23 страни в Европа. Това събитие се организира веднъж в годината, след Мобилния конгрес в Барселона, за да представи и демонстрира най-новите решения на Huawei в областта на информационните и комуникационните технологии пред нашите партньори.

В днешния дигитален свят трансформацията с цел по-добро потребителско изживяване е задължителна и затова Huawei препоръчва „Големите 5” стратегии за преобразуване на дигиталния свят:

Видео съдържание – Видеото е навсякъде около нас. Видеото се превръща в основен вид телекомуникационна услуга. В тази област акцентираме и върху Hybrid TV като най-новото ни видео решение, което обобщава еволюцията на съвременното ТV изживяване.

Свързаност - Мрежите от най-ново поколение са ключът, който позволява на операторите да извършат дигиталната трансформация. 5G, WTTx, GigaHome и 4K видео са в основата на вълнуващо онлайн бъдеще.

Софтуерно дефинирана архитектура – Популяризирането на SDN/NFV технологиите (software-defined network and network function virtualization) в Дата центровете дава възможност за по-бърза и надежна свързаност.

Информационни технологии – Huawei работи в близко сътрудничество със своите клиенти, като помага и разработва технологични решения спрямо нуждите на бизнеса, включващи конвергентни облачни решения (Unicloud solution) решения за Дата центрове и UPS технологии.

Операционна свързаност – Философията на Huawei за изграждането на последно поколения мрежи да гарантира E2E ROADS изживяване.

2. Бихте ли споделили нещо повече за следващото поколение мобилни мрежи 5G и кое налага тяхното въвеждане?

В днешно време новите технологии, както и скоростното развитие на аудио-визуалните приложения, интернет на нещата (IoT) и обобщено – възможностите на четвъртата технологична революция (Industry 4.0), ни окуражават да мечтаем за по-умен и по-добре свързан свят в бъдеще.

Мечтите за по-добро бъдеще, от своя страна, носят безпрецедентни възможности за мобилната индустрия. Иновациите в технологията, и по-специално 5G иновацията, ускоряват нашето развитие към по-добра свързаност в целия свят.

Интернетът на нещата (IoT) е един от основните двигатели на 5G, тласкащи към милиарди връзки с ниска латентност и висок капацитет, примери за това са виртуалната реалност и услугите „автопилот“. Безжичните 5G мрежи ще поддържат с хиляда пъти по-голям капацитет, ще свързват поне 100 милиарда устройства и ще дават възможност за 10GB в секунда индивидуално потребление, при това с изключително ниска латентност и време за отговор.

Разгръщането на тези мрежи ще започне между 2020 и 2030 г. 5G радио достъпът ще бъде изграден върху вече съществуващи технологии за радио достъп (RAT) и подобрени съществуващи безжични технологии (LTE, HSPA, GSM и WiFi).

Откритията и иновациите в областта на безжичните мрежи ще донесат както икономически, така и социален растеж по напълно нови начини. 5G ще реализира мрежи, способни да предоставят мигновена свързаност между хора и свързани в мрежата машини.

3. Как потребителите ще се облагодетелстват в по-голяма степен от новите мрежи?

„Отворени пътища към по-добре свързан свят“ е нашата визия за индустрията на информационните и комуникационните технологии. Обхващайки петте фундаментални характеристики на завършеното потребителско изживяване – Real -time, On-demand, All-online, DIY и Social – нашата т.нар. "ROADS" визия ще насърчава създаването на бизнес екосистеми с „отворен код“, динамизирайки и стимулирайки иновациите.

По този начин работим в насока подобряване на индустрията на информационните и комуникационните технологии, както и социалните сектори в дигиталната ера.

Тази концепция на колективна интелигентност и мигновена свързаност (без значение от реалната дистанция) е основна за нашето дигитално мислене. Предприятията трябва да възприемат желанията на потребителите, обръщайки особено внимание на техните възприятия и интереси. Завършеното потребителско изживяване включва пет елемента: real time, on-demand, all-online, DIY и social (ROADS)

R: Real-time

Всичко в реално време, нулева дистанция и услуга на един клик разстояние, позволява на потребителите да използват нова услуга само за секунди – от генериране на поръчка и плащане до конфигурация на системата – докато в миналото този процес би отнел часове, дни и даже седмици. Действията в реално време значително подобряват удовлетворението на потребителя от даден продукт или услуга.

O: On-demand

Услугите „по поръчка“ позволява на клиентите да настроят според собствените си нужди предлаганите им продукти. Съществуващите пакети с телекомуникационни услуги, предлагани от операторите, са лимитирани, а потребителите изискват свободно да регулират пакетите от гледна точка на скорост, капацитет, време и качество на услугата.

A: All-online

Потребителите са привикнали към онлайн услугите и забавленията в мрежата. В бъдеще облачните технологии ще позволят повече услуги, вкл. телекомуникационните, които да бъдат извършвани онлайн и това ще подобри ефикасността и ще намали разходите.

D: DIY

DIY позволява на потребителите да участват в разработката и оптимизацията на услугите, което засилва иновацията и кара клиентът да се чувства по-обвързан с крайния продукт.

S: Social

Платформите на социалните мрежи позволяват на потребителите да споделят преживявания и мнения относно онлайн услугите. Тези платформи помагат да се създаде фен база, да се увеличи потребителската лоялност и предоставя личен подход към всеки.

ROADS е външният израз на системата за обслужва на клиенти в информационната ера, в която желанията на потребителите са на първо място. За да се справят с изискванията на ROADS, операторите трябва да обмислят промяна в бизнеса си, в проучването и развитието, което планират, в услугите и операционните модели, както и да реструктурират телекомуникационните си мрежи.

4. Много се говори за интернет на нещата, можете ли да ни дадете повече информация и данни за тази индустрия и как тя ще направи живота на потребителите по-лесен?

Пазарът на Интернета на нещата (IoT) се разраства толкова бързо, че да се направи правилна и функционална прогноза е голямо предизвикателство. Gartner заяви, че очакват 6.4 милиарда свързани устройства да се използват през следващата година (с 30% повече от тази година), като броят им се очаква да достигне 20.8 милиарда до 2020 г.

Прогнозата на Gartner е, че разходите по услугите, свързани с Интернета на нещата, ще се увеличат с 22%, до $235 млрд. през 2016 г. Проучванията показват още, че услугите ще бъдат доминирани от професионалната категория, като бизнесът ще използва външни доставчици, за да проектира, инсталира и оперира IoT системи, но услугите за свързаност чрез провайдъри и клиентските услуги ще нарастват с по-бързи темпове.

За да се подготви за тази огромна възможност, която ни предоставя Интернета на нещата, индустрията трябва да засили не само техническата иновация, но и иновацията на бизнес моделите, както и партньорството между различните индустрии. Пазарът на IoT ще бъде много по-фрагментиран от мобилния пазар заради големия брой използвани приложения и бизнес модели.

Той ще разчита на колаборация сред цялата екосистема от различни предприемачи и акционери. В ерата на Интернета на нещата операторите трябва да пренасочат фокуса си от управление на отделни технологии към управление на цялата екосистема. Индустрията се намира в критично положения и трябва да действа веднага, за да отвори възможностите на този необятен океан от възможности.

5. Какво е, според вас, бъдещето на технологиите и на начина, по който се увеличават приходите? Именно това е една от темите, които ще се дискутират на едно от най-големите икономически събития у нас Шумът на парите - форум, организиран от Profit.bg.

Huawei спомага да се монетаризира мобилния интернет трафик. Разработили сме много предложения, чрез които предлагаме подобрена система как мобилните оператори да генерират повече приходи от данните, с които разполагат.

Тези предложения подобряват потребителското изживяване, лоялността, ефикасността на самите мрежи и възможности за нови партньорства. Новите бизнес модели могат да се категоризират в шест основни области – честотна лента по поръчка (bandwidth on demand), самообслужващи се услуги (self-care service), оптимизация на съдържанието, умно зареждане, прецизна маркетингова и мрежова отвореност.

Първите стъпки вече са направени и резултатите са окуражаващи. Компаниите трябва да продължат да развиват новите си бизнес модели и да инвестират в дигиталната трансформация, за да продължават да бъдат конкурентни и да намират нови възможности за печалба.