Кирил Василев е главен изпълнителен директор на Сирма Иншурънс Клауд Софтуер (Сирма АйСиЕс АД), дъщерна компания на публичната Сирма Груп Холдинг. Вижте какво сподели той пред Profit.bg:

Представете се накратко – вашият опит, защо избрахте развитие в технологична компания, специализирана в създаването на застрахователен софтуер?

Имам 13 години опит във финансовия сектор в България, в пенсионноосигурителни и застрахователни компании, като в последните години заемах ръководни позиции в едни от най-големите дружества на пазара. Работата ми включваше и участие в много проекти за въвеждане на нови технологични решения, което в комбинация с влечението ми към информационните технологии, доведе до логичното продължение на моя кариерен път в тази високотехнологична компания.

Как оценявате развитието на ръководената от вас компания през 2016 ? Какви предизвикателства преодоляхте?

Нашата компания бе създадена в началото на годината като израз на желанието на Сирма Груп да стане водещ технологичен партньор на застрахователния бранш в България като начало и на глобално ниво през следващите години. Пояснявам, че Групата вече е силно представена като водещ доставчик на технологични решения за банковия сектор чрез Сирма Бизнес Консултинг (СБК) и естественото развитие на нашите амбиции беше да изградим силни позиции и в небанковия финансов сектор.

Въпреки крехката ни възраст като компания, успяхме за няколко месеца да се наложим на пазара за софтуер за застрахователни брокери, където по наша оценка имаме най-висок пазарен дял при брокерите, ползващи външни информационни системи. Над 75 брокера с над 5 000 потребители ползват ежедневно нашите услуги за обслужването на своя бизнес, като издават и регистрират милиони полици, сметки, платежни документи и отчети годишно.

В същото време успяхме да изградим отношения с 13 общозастрахователни и 2 животозастрахователни компании. На база на опита и софтуерните решения на компаниите в Групата, изградихме пълен продуктов портфейл, който смело можем да кажем, че покрива всички настоящи и евентуални бъдещи нужди на всяка застрахователна компания, представена у нас.

По отношение на персонала – подготвени ли са хората за създаване на технологични решения, улесняващи дигиталната трансформация на бизнеса, и каква е мотивацията им?

Най-голямото предизвикателство пред нас беше да успеем да утроим нашия екип за период от 6 месеца, като привлечем качествени софтуерни инженери и бизнес анализатори с опит в застрахователния бранш. Смея да кажа, че първоначалният период на изграждане на екипа и установяване на стабилни и перспективни отношения с компаниите в застрахователния сектор приключи успешно и вече успяхме да започнем няколко големи проекта за доставка на софтуерни решения.

Кое отличава Сирма Ай Си Ес от останалите разработчици на застрахователен софтуер?

Ние сме една от малкото компании на пазара, която е тясно специализирана в разработването на застрахователен софтуер, която разполага с профилирани софтуерни инженери и бизнес анализатори и значителен опит на българския пазар. В същото време с гордост мога да кажа, че сме единствената компания на нашия пазар, която успешно и едновременно обслужва както големите играчи – застрахователните компании, така и по-малките, но много динамични застрахователни брокери.

Другото, което ни отличава е нашата специализация и насоченост към онлайн застраховането, което е нова тенденция за нашия пазар, за която все повече ще се говори в България през следващите години. Благодарение на изградените ни реално-времеви интеграции с 13 компании и многото клиенти – застрахователни брокери, започнахме работа и успешно изградихме първите у нас Уеб калкулатори и портали на застрахователни брокери за онлайн калкулация и издаване на застраховка „Гражданска отговорност“ с гарантирана в реално време цена от застрахователните компании.

Тепърва крайните потребители на онлайн услуги в България ще започнат да ползват масово нашите продукти и ще видите как за няколко години онлайн застраховането ще стане много популярно у нас.

Кои са водещите тенденции в застрахователният сектор? Очаквате ли новата 2017 да продължи общата тенденция за ръст на приходите като цяло и съответно за кои застрахователни продукти?

Водещите тенденции по отношение на бизнеса са:

- Продължаване на тенденцията от последните години за ръст на прихода около 5% в общо застраховане и двойно по-голям ръст в животозастраховането.

- Увеличаване на дела на неавтомобилните застраховки и животозастраховките, особено ръст в здравното застраховане, където очакваме все повече предложения към индивидуалните клиенти.

- Все по-голямо сегментиране на клиентите чрез техния профил, история на щетимост и евентуална бонус-малус система, която се очаква да бъде въведена от Гаранционния фонд.

Каква е готовността на застрахователните компании да въвеждат дигитализирани услуги и използват масово новите цифрови канали?

Наблюдаваме различно ниво на готовност при застрахователните компании. Голяма част от компаниите разчитат на морално остарял софтуер за своята дейност, който не е пригоден за съвременните нужди и очаквания на клиентите, както и не позволява гъвкавост при стартирането на иновативни продукти. Положителното е, че почти всички компании осъзнават този дефицит, който имат и започват да планират вграждането на съвременни информационни системи, както и нови дигитални канали за връзка с клиентите, като мобилни приложения, съвременни уеб портали и други.

Регулацията в сектора и как ЗК и ЗБ се справят с нарастващите изисквания към тях?

Регулацията в сектора се увеличава многократно в последните години вследствие на директивите на ЕС, както и някои международни такива. Solvency II, FATCA, всички разпоредби, свързани с предотвратяване на изпирането на пари, идентификацията на клиентите и защитата на личните данни са само част от нормативните актове, към които застрахователите трябва да приведат своята дейност. На практика е невъзможно застрахователните компании да се справят без специализиран софтуер, като очакваме значителен интерес към такива продукти през следващата година.

Какви нови продукти предстои да въведете и какъв е иновационнит процес в компанията?

Мога да кажа, че в нашата компания използваме само и единствено най-актуалните технологии от 2016 г. Разполагаме с над 15 софтуерни продукти и решения, с които всеки може да се запознае на нашия уебсайт – http://sirmaics.com/ .

Нашите хитови продукти в момента са свързани от една страна с онлайн застраховането и новите дигитални канали за комуникация с крайните потребители – мобилни приложения, уеб сайтове и портали, онлайн калкулатори в реално време и други, а от друга страна с обслужването на бизнеса – софтуер за интелигентно безхартиено управление на процеси, документи и заявки, брокерската система ICS Platform. Подготвяме старт и на цялостна основна информационна система за застрахователните компании, за която според предварителните проучвания, знаем че има голямо търсене и очакваме да се превърне в хит на пазара.

Какви са предимствата на една специализирана компания в областта на застрахователния сектор да бъде част от технологичен холдинг?

Предимствата за нас са огромни – ползваме човешкия и финансов ресурс, технологичното Know-how и опит на фирмите от холдинга, което е наше уникално предимство. Разбира се, ползваме и редица технологии, разработени от други фирми в холдинга, за нуждите на нашите клиенти и по този начин се възползваме от синегията, която се получава при разработването на мулти индустриални платформени решения.

Какво бихте препоръчали на застрахователните компании и брокери, когато избират доставчик на софтуер за основните си бизнес процеси?

Бихме препоръчали на всички застрахователни компании и брокери да избират на първо място финансово стабилен партньор, за да минимизират риска от това да останат без поддръжка на своя софтуер, и на второ място – да избират винаги софтуерни доставчици с екип, който разбира застрахователния бизнес и има опит. Често срещана грешка е възлагането на разработването на софтуерни решения единствено на принципа на най-ниската цена, като това обикновено води до сериозни разочарования, грешки и в крайна сметка излиза най-скъпо.

Кои са водещите ви клиенти и как успявате да поддържате дългосрочни партньорски отношения?

Ние се стремим да осигуряваме еднакво висококачествено обслужване на всички наши клиенти, без значение дали са малки или големи. Работим с почти всички застрахователни компании и голяма част от брокерите в България. Нашата философия е, че отношенията с клиентите трябва да бъдат поставени на максимално ясна, справедлива и равнопоставена основа. Когато има добра комуникация с клиентите, няма проблем или казус, който не може да бъде разрешен.