Съвременните потребители са технологично ориентирани и много активни в социалните мрежи. Хората си правят селфита и после ги споделят във Facebook или Instagram. Тагват се от магазини и търговски центрове, най-вероятно за да спечелят някаква награда или отстъпка. Пишат туитове за преживяванията си в увеселителни паркове и т.н.

Всичко това води до натрупването на огромно количество информация, с която социалните мрежи разполагат и могат да предоставят на трети лица срещу заплащане.

Вижте още: Всичко за алтернативните инвестиции

В Foursquare, например, има опция check in, с която потребителите се отбелязват от различни заведения. Те правилно прогнозираха важността на тези данни за бъдещето, като ги продават впоследствие на Apple и Chipotle.

Междувременно друга социална мрежа, в лицето на Twitter, продава информацията директно на банки и хеджфондове.

А тази информация започва да става все по-скъпа. Тя се нарича „алтернативна информация“ и е най-новата тенденция в инвестирането. Въз основа на нея портфолио мениджъри в хеджфондове вземат до голяма степен решение да инвестират или не в определена компания.

Тази алтернативна информация варира от доклади за времето, до интернет трафика или сателитни снимки на паркинга на търговските вериги и моловете.

Благодарение на нея инвестиционните експерти преценяват какви очаквания могат да имат относно приходите и печалбите на компаниите. Следят се също какви са трендовете и нагласите на потребителите към продуктите на една компания, има ли ръст или спад в интереса към тях?

Вижте още: В какво инвестират Далио, Айнхорн и Акман през първото тримесечие?

Алтернативните данни във все по-голяма степен започват да се използват от хеджфондовете, както и да променят лицето на инвестициите. Те се използват от традиционните дълги/къси хеджофондове, количествените фондове, пенсионните и взаимните фондове и т.н.

Особено полезни са тези данни за повишаване на прозрачността на пазари като Китай, където са налице сериозни опасения относно достоверността на официалната статистика.

„Дванадесет милиона души са включили възможността за споделяне на геолокацията си и показват всяко свое спиране в магазин, както и останалите си потребителски навици“, коментира Джеф Глъг, изпълнителен директор на Foursquare. Това е много ценно за големите компании, допълва още Глъг.

Разбира се, има и известни предизвикателства пред алтернативната информация. Едно от най-сериозните е, че анализаторите все още тестват дали тези данни са прогностични и надеждни.

„Все още се учим относно силата на тези данни да прогнозират определени събития и финансова резултати“, коментира Бина Калола, управляващ директор в Bank of America Merrill Lynch.

Налице са и сериозни опасения, свързани с личните данни и ползването им. Натискът на потребителите за по-добро съхранение на личните данни става все по-голям.

Възможно е събирането на алтернативни данни да стане все по-трудно, ако повече хора започнат да се отказват от опциите да бъдат „наблюдавани“, предупреждават експерти.