Новите технологии променят нашия начин на потребление и, колкото и да изглежда консервативен, финансовият сектор не се изплъзва от тази тенденция.

От дълго време банките са големи потребители на информационни технологии, тъй като бързите и сигурни трансакции са критична точка в тяхната дейност. Но с появата на нови информационни технологии играчите от финансовия сектор имат възможност също така да правят нововъведения и да преосмислят своя бизнес модел. Представяме ви някои услуги, станали възможни благодарение на новите технологии:

Видеоконферентна връзка вместо гише

Ако не живеете в Пенсилвания, най-вероятно не знаете за Dollar Bank, която обединява около 60 учреждения в района на Питсбърг. През втората половина на 2012 г. тя ще интегрира в своята система от банкомати двупосочна видеоконферентна връзка, така че клиентът ще може не само да върши конвенционалните операции по теглене на пари в брой, но и да ползва по-сложни услуги, без да трябва да отива до банката.

„Това е интересно, защото може да позволи на регионални банки или на банки от отдалечени места да навлязат в райони, в които не са имали средства да достигнат“, смята Тиери Динар от консултантска фирма за иновации. В бъдеще тази система може да бъде развита в различни насоки. Например тя може да помогне на клиенти в спешни случаи, след като банката вече е затворена. А защо не и банка с 24-часово работно време?

Ролята на социалните мрежи

Нарастващото значение на социалните мрежи дава храна за размисъл за финансовия сектор. В Австралия Commonwealth Bank разработва средство за разплащане между частни клиенти, използвайки малка кутия, монтирана в смартфона. След това е достатъчно само да посочите получателя на средствата чрез мобилния му телефон или идентификатор във Facebook и той ще получи есемес. Когато потвърди пред банката получаването на средствата, те се превеждат по сметката му или се плащат в брой в клон на банката.

Възможно е в бъдеще банките да разработят собствени социални мрежи- нещо което онлайн банката Cortal Consors Hopee лансира още през 2010 г. Нейната социална мрежа предлага безплатни съвети за борсови играчи, както и,ако искат, оценка на техните качества.

Вие оставяте дълга следа в социалната мрежа и в бъдеще банките могат да използват това при оценка на вашата кредитоспособност. Плашещо? Не и ако сте банката.

Така например Kabbage е един интересен начин за предоставяне на заеми на физически лица, специализирали се продажба на предмети в eBay, които не могат да очакват заем от традиционните банки. Инструментът прави анализ на търговеца и въз основа на получения рейтинг определя каква сума може да му заеме, Средствата се изпращат чрез PayPal.

Така че както виждаме новите технологии са източник на нови идеи за банките и възможност в бъдеще те да изглеждат много по-различно.