Nokia ще направи своето завръщане на пазара на смартфоните, след като лицензира телефонната марка от Microsoft и сключи партньорства с Google и Foxconn. Възможно ли е обаче марката да върне предишния си блясък? На този въпрос се опитва да отговори Reuters в свой материал, публикуван вчера.

Компанията, която ще се нагърби с предизвикателната задача да възроди прочутия бранд се казва HMD Global . Тя е базирана във Финландия и е приютила много служители с дългогодишен стаж в някогашния доминант на сцената на мобилните телефони. Такъв е и изпълнителният директор на HMD – Арто Нумела, който хвърля светлина върху бъдещите планове на компанията в интервю за Reuters.

„Потребителите използват различни смартфони днес, но дали наистина обичат и са лоялни към тези марки?“ разсъждава Нумела в интервюто за Reuters.

Марката Nokia живее като етикет за по-евтини базови мобилни телефони, които се продават основно на азиатския пазар и в Източна Европа, въпреки че Microsoft инвестира твърде малко, за да промотира бранда през последните години. Обикновените телефони са между 10 и 30 пъти по-евтини от смартфоните, отбелязва Reuters.

Наличието на установена марка е важно за всеки навлизащ участник, тъй като предоставя незабавен достъп до пазара, коментира анализаторът на CCS Insight Бен Уд, цитиран от новинарската агенция. HMD притежава бранда Nokia, както и управленски опит, отбелязва Уд и допълва, че ключово за успеха на компанията ще бъде постигането на необходимия мащаб.

Нумела, който в миналото бе отговорен за продуктовата разработка и продажбите в Nokia, не страда от липса на амбиция.

„Искаме да бъдем един от ключовите играчи на пазара на смартфоните,“ уверява той.

Президентът на HMD Флориан Сейче допълва, че компанията няма да подмине нито един пазар в дългосрочен план и споделя, че HMD вече има разкрити офиси в 40 локации по целия свят.

HMD има сключено лицензионно споразумение с Nokia Corp, според което HMD е единствената компания, която има правото да използва бранда Nokia върху мобилни телефони и таблети в продължение на 10 години. HMD ще плаща лицензионни такси за използването на марката и патенти, но Nokia Corp няма директно участие в компанията.

HMD разработва своя собствена версия на Android в партньорство с Google, а производството на устройствата ще бъде възложено на тайванския производител Foxconn. Плановете на Нумела са първият телефон с възродената марка да бъде пуснат на пазара през първите месеци на следващата година.

Изпълнителният директор на компанията смята, че трайните отношения, които неговият екип има с търговски вериги и доставчици на телекомуникационни услуги могат да убедят много притежатели на базови телефони Nokia да преминат към смартфоните от същата марка. В момента брандът стои върху една десета от базовите телефони продавани по света, макар че през последните години отстъпи позиции на Samsung, TCL и някои по-малки производители.

Миналата година продажбите на базови телефони с марката Nokia се сринаха с 40% и това поставя HMD пред сериозното предизвикателство да спре пропадането, докато се опитва да пробие в сегмента на смартфоните, където ще се сблъска с жестока конкуренция.