Китайският гигант за интернет търговия Alibaba ще се листва на борсата в САЩ през идната седмица. Последните оценки на компанията й дават оценки между 153 и 200 млрд. долара. Анализаторите са на мнение, че първичното публично предлагане може да набере до 15 млрд. долара.

Листването може да се превърне в най-голямото на технологична компания в историята. Ето защо от CNBC ни предлагат 5 любопитни факта за Alibaba.

1. С какво точно се занимава Alibaba?

Представете си услуги, които съчетават Amazon.com, eBay и Paypal. Потребителите използват Alibaba, за да пазаруват онлайн, да продават ненужните им стоки и да правят онлайн плащания. Всичко това се осъществява само чрез два сайта – Taobao и Tmall. Двата сайта са толкова популярни, че генерират половината от колетните доставки в Китай. По данни на WSJ, продажбите за 2012 г. са на стойност 163 млрд. долара, което е повече от Amazon и eBay, взети заедно. Година по-късно продажбите достигат 240 млрд. долара.

2. Alibaba е наистина голяма компания

Alibaba е най-голямата интернет компания в Китай, разполагаща с офиси в САЩ, Великобритания, Индия, Япония и др. Интернет потребителите в Китай са 560 млн. души, което е два пъти повече от тези в САЩ. Китайските потребители прекарват по 20 часа онлайн на седмица. Китайският еквивалент на „Черния петък“, който е на 11 ноември донесе 5.75 милиарда в продажби на компанията.

3. Alibaba е печеливша компания

За четвъртото тримесечие на 2013 г. Alibaba отчита нетна печалба от 1.36 млрд. долара, която расте с 110% спрямо година по-рано. Основателят на компанията Джак Ма се нарежда на осма позиция сред най-богатите китайци и на 122-ра позиция в света, като състоянието му се оценява на 10 млрд. долара.

4. Заеми и мобилни разплащания

Услугата Alipay е отговорна за 70 на сто от мобилните разплащания в Китай. Отскоро Alibaba навлиза и в бизнеса със заеми като предоставя до 8000 долара на клиентите си. Само за 2012 г. отпуснатите заеми са за над 600 млн. долара, докато за 2013 г. те достигат 2 млрд. долара. Нивото на лошите кредити е едва 2%.

5. Това е само началото

Само за 2013 г. компанията е осъществила придобивания за над 3.5 млрд. долара. Въпреки, че е Alibaba е концентрирана в Азия, новата цел на компанията е САЩ. Преди около месец Alibaba закупи дял в приложението за съобщения и безплатни разговори Tango за 215 млн. долара.