Онлайн рекламата е сочена за бъдещето на маркетинга, като регионът на Централна и Източна Европа е също част от тази световна тенденция. Въпреки факта, че предпочитанията в дигиталната реклама се различават във всяка една от изследваните страни, в резултатите от gemiusAdMonitor за втората половина на 2011 в 6-те избрани пазара- България, Чехия, Унгария, Полша, Словакия, Румъния, се забелязват доста общи тенденции.

След първата половина на 2011 година, когато Словакия отбеляза най-високи стойности на средния CTR сред изследваните пазари, сега Полша отбеляза най-високи резултати с почти 0,6% по отношение на средния CTR. Това е повишение с почти 10 пункта. Значителен ръст по отношение на средния CTR (в размер на 11 пункта) също се наблюдава и в Унгария, която достигна до третото място сред изследваните страни, като задминава Чехия. Румъния заема последното място в класацията, със средна стойност на CTR-а три пъти по-ниска от първенеца Полша.

Фигура 1. Среден CTR по страна

Източник: gemiusDirectEffect/AdOcean 2011 H2. Анализирани реклами: всички видове банер формати (стандарни и нестандартни)

Въпреки че стандартните банери генерират по-малко кликове, последните са най-популярни във всяка една от страните, включени в анализа, вероятно поради факта, че изискват по-малко ресурси за направа и имплементиране. Делът на традиционните рекламни формати надхвърля 85% от всички кампании, измерени от Gemius в шестте страни. Форматът с най-висока стойност на CTR е pre-roll, който заема водещата позиция в 5 от 6-те анализирани пазари. Той е изключително популярен и в Полша, където се нарежда на второ място сред най-използваните формати в страната. Въпреки факта, че pre-roll генерира най-много кликове от всички формати в България, употребата му е доста незначителна. Другите рекламни формати, които доказаха своята ефективност в страните от Централна и Източна Европа са видео wallpaper и toplayer.

Фигура 2. Секторите с най-голям дял на рекламни импресии по страни.

Източник: gemiusDirectEffect/AdOcean 2011 H2. Анализирани формати: всички видове банер формати (стандартни и нестандартни)

Що се отнася до пазарните сектори, най-голям дял по отношение на рекламните импресии в анализираните страни имат „Финансите и Застраховането“. Техният дял в Чехия е над 31%, а в Унгария над 33%. Компаниите в секторите на „Телекомуникациите“, „Свободното време“, „Търговията“, „Хранителните продукти“ и „Автомобилите“ са фирмите, които рекламират най-много в Централна и Източна Европа. Това обаче не означава, че те са най-привлекателните за интернет потребителите.

Ангажираността на уеб потребителите по отношение на онлайн рекламата зависи изцяло от спецификите на всеки пазар. В България потребителите са много по-склонни да кликат върху реклами на фармацевтични компании, докато в Чехия и Румъния категорията „Дрехи и Аксесоари“ е най-привлекателна. От друга страна, унгарците са много по-възприемчиви към онлайн рекламата на медии, книги, CD и DVD, а поляците към продукти за домакинството. Интересен е и фактът, че „Телекомуникациите“ в Словакия са най-кликаемата категория.

gemiusAdMonitor представлява периодичен отчет изготвян от Gemius, базиран на резултатите от gemiusDirectEffect (рекламен сървър използван от рекламни агенции и рекламодатели) и AdOcean (банер система за медиите). Проектът AdMonitor представя класация на най-популярните рекламни формати.