В свят, в който се смята за странно, ако не сте във Facebook, силата и господството на най-популярната социална мрежа са пределно ясни.

Въпреки това компанията, която се радва на растеж, неотдавна беше подложена на критики заради позагубена привлекателност, пише в свой анализ CNBC и напомня, че създадената през 2004 г. социална мрежа вече има 1.23 млрд. потребители.

Докато растат обаче, част от тийнейджърите вече започват да се отегчават от Facebook и да го заменят с конкурентни приложения. Тенденцията към ускоряване на целевата онлайн реклама също оказва негативно влияние, защото дразни потребителите и ги кара да се чувстват експлоатирани.

"За тийнейджърите Facebook стана като все едно да отидеш на парти, но с родителите си", коментира Гавин Хамър, главен изпълнителен директор на платформата Sendible. Според него младежите вече търсят по-скритите социални мрежи, в които могат да се свържат със своите приятели, без родителите им да ги следят.

"Докато това е така, ще продължаваме да наблюдаваме масовото изселване на тийнейджъри от Facebook", твърди Гавин Хамър, цитиран от ТВ7.

Анализаторите прогнозират, че тази тенденция може да се засили още повече през настоящата година, което заплашва да подкопае господството на великана сред социалните мрежи. Въпреки това повечето прогнози са, че ще бъде трудно да си представим свят, където Facebook напълно губи своята корона.

"Има реална опасност от умора сред хората от използването на социални медии. Това е видно от спада в общото използване на сайтове като Facebook и Twitter от обикновените хора", обясняват анализатори.

Данни от края на 2013 г. сочат, че броят на американските тийнейджъри, които активно ползват Facebook, е намалял до 56% през третото тримесечие на миналата година, докато през първите три месеца на 2013 г. делът им е бил 76%.

Незаинтересованите от Facebook младежи вече обръщат поглед към нови приложения. Сред тях са апликацията за изпращане на съобщения WeChat и приложението за споделяне на снимки Flickr. Популярността на тези нови продукти непрекъснато расте.

От Facebook са оспорили информацията, че дружеството е започнало да губи популярност сред тийнейджърите. "Те са сред най-активните потребители на Facebook и продължават да използват множеството платформи на социалната мрежа", казват от компанията пред CNBC.

Анализатори обаче изтъкват, че ако тийнейджърите продължат да напускат Facebook, социалната мрежа ще загуби и част от популярността си в другите възрастови групи. "Facebook ще продължи да доминира, но времето, което хората прекарват в сайта, ще започне да намалява", прогнозира още Гавин Хамър.