Търговията с фалшиви профили в Twitter и Facebook взема застрашителни размери и ерозира рекламните бюджети. Същевременно политици и по-обикновени кандидати за слава прибягват до милиони фалшиви акаунти в Twitter, за да увеличат популярността си, пише пък в. "Дейли телеграф".

Така например броят на последователите на Мит Ромни в Twitter скочи с над 100 000 за един уикенд, но от предизборния щаб на републиканския кандидат- президент отричат да са правили нещо нередно като купуване на последователи например.

Увеличаването на феновете в Twitter става по няколко начина - купуване на последователи, създаване на фиктивни акаунти, с което се занимават и създателите на спам, или набиране на хора със сходни интереси чрез софтуер, който ги "преследва" с цел те да отвърнат положително и да станат нечии последователи.

Базираната в Лондон компания за управление на социалните медии "Ню стейтъс пийпъл" е създала интернет програма, която проверява колко последователи в Twitter са истински и колко фиктивни. Оказва се, че 70% от близо 19-те милиона последователи на президента Барак Обама са недействителни или са вече неактивни от доста време притежатели на акаунти в социалната мрежа.

За Лейди Гага програмата е установила, че 71 на сто от нейните 29 милиона последователи също са менте или неактивни. Един от сайтовете, който върти търговия с Twitter последователи, се нарича buyfollowerstwitter.co.uk.

Той е бил създаден преди два месеца от безработен бивш счетоводител от Уорингтън, Чешър. В сайта се предлага възможност за купуване на пакет от 500 последователи в Twitter, който бил идеален за дебютанти в социалната мрежа. Цената е 13 британски лири.

Най-голямата оферта е за пакет от 200 000 последователи за 79 британски лири. В САЩ сайт, който се занимава с подобен бизнес, е FanMeNow.com, който на ден си докарвал 10 000 долара. През април Twitter внесе иск в САЩ срещу петима производители на спам, в това число и един, който създавал фалшиви акаунти в Twitter.

Освен създаване на изкуствена популярност, фалшивите акаунти имат и чисто комерсиална цел. Някои от най-големите компании използват ботове (програма, който извършва автоматични действия - б.р.) в Twitter и Facebook, за да популяризират брандовете си. Това показват резултатите от проучване на IULM University в Милано, цитирано от Financial Times и "Капитал".

При проверка на Twitter акаунтите на 39 компании се оказало, че повече от половината последователи на осем от тези фирми са ботове. При други четири, съотношението било, грубо казано, 50 на 50. Те дават за пример акаунта DellOutlet, при който 46% от последователите са били разпознати като ботове.

Тенденцията е още по-вредна при Facebook, тъй като изкуствените приятели или последователи генерират кликове върху реклами, които не достигат до реални потребители, но са платени на компанията на Марк Зукърбърг. През юли Limited Run обяви, че след като е съпоставила отчетените от Facebook кликове върху реклами и реалните посещения, е достигнала до извода, че 80% са фалшиви. Засега Facebook няма официален коментар на тези изявления, но наскоро компанията обяви, че фалшивите профили (тоест дублирани или създадени с цел спам) в социалната мрежа са 8.7% от всички 955 милиона акаунта.

През пролетта водещият световен автомобилен производител GM се отказва да рекламира в социалната мрежа, тъй като не получава очакваните резултати, а прогнозите за Facebook напоследък са мрачни.