Основателят на Tesla Motors Илон Мъск е убеден, че литиево-йонната батерия ще промени света, водейки до едно по-чисто и природосъобразно бъдеще. Израз на тази увереност е гигантската фабрика за производство на батерии, която компанията строи в момента.

Но въпреки че се очертава да бъде водещата технология за съхранение на електрическа енергия в обозримо бъдеще, литиево-йонната батерия не предлага универсално решение в това отношение. Основният проблем на батериите е, че с течение на времето те губят своя заряд, което ги прави непригодни за дългосрочно съхранение на електричество.

Така например батериите биха били напълно безполезни, в случай че искаме да съхраним енергия през лятото, която да използваме през зимата.

Решения за този проблем обаче съществуват, както ни убеждава и скорошен материал на Bloomberg. Той представя както вече познати технологии, така и някои експериментални разработки, подходящи за дългосрочно съхранение на електроенергия. Ето ги и тях:

Хидроенергеника

Водата, като средство за съхранение на електрическа енергия, се използва много преди батериите да станат широко разпространени. Принципът на действие е прост – водата се изпомпва от по-ниско разположен водоем към резервоар за съхранение, разположен на по-високо равнище.

Съхранената вода може да се пусне през водна турбина във всеки един момент, когато е нужна допълнителна електроенергия. Този метод за съхранение е достатъчно дълготраен, за да може да задържи слънчевата енергия, генерирана през лятото, и да я използва през зимата.

Водноелектрическите централи тип ПАВЕЦ (Помпено-акумулираща водноелектрическа централа) работят на подобен принцип, което им позволява да използват многократно енергията на водна маса за произвеждане на електричество, като изпомпват вода от по-ниско разположен водоем обратно в основния горен.

Железопътна енергия

Нестандартният проект на американската компания Advanced Rail Energy Storage (ARES) има за цел да използва влакови композиции като средство за съхранение на електроенергия. Принципът е много подобен на използвания в хидроенергетиката – в периоди на по-слабо потребление електроенергията, генерирана от други източници, ще се използа за изкачването на тежко натоварени вагони по стръмен склон.

Когато нуждата от електроенергия нарастне, влаковете се спускат по склона, а генерираната по този начин енергия се влива в електропреносната мрежа.

През април ARES получиха одобрение от властите в щата Невада за реализацията на проект от този тип на стойност 55 милиона долара. Строителната дейност ще започне през второто тримесечие на 2017 година. Смята се, че експлоатационният срок на системата може да достигне 40 години.

Въздушно съхранение

Други са насочили усилията си в търсене на решения, използващи сгъстен въздух. Въздухът се съхранява в специални подземни хранилища и при нужда може да се върне на повърхността, за да се използва за производство на електричество.

За този метод на съхранение е необходимо наличието на специфични скални образования, което вероятно е и причината в света да има едва няколко действащи проекта от този тип. Един проект, разработван в Торонто, предлага малко по-различен подход – при него въздухът се отвежда до балони, разположени под вода.

„От енергия в газ“

Някои компании, като автомобилния производител Audi, разработват технологии за превръщане на излишната електроенергия във водород. Произведеният по този начин водород може да бъде директно впръснат в газопреносна мрежа или да бъде превърнат в метан, който да бъде използван като заместител на природния газ.

В същото време германската компания Siemens изпробва метод за превръщане на водорода в амоняк, който да послужи за разработката на минерални торове.

Маховици

Съществуват и разработки, използващи маховици, за да съхраняват кинетична енергия, която да бъде превърната в електрическа на по-късен етап. В тази насока работи и базираният в Токио разработчик на железопътни технологии Railway Technical Research Institute (RTRI).

В момента компанията експериментира със свръхпроводими магнитни лагери, които намаляват триенето при въртенето на маховика.