В последно време лидерските позиции на Apple в IT- индустрията бяха неоспорими благодарение на нейния CЕО Стив Джобс и след смъртта му мнозина се питат дали компанията ще успее да се задържи на върха или ще се превърне в рутинен играч на пазара.

Някога самият Джобс се вдъхновявал от японската компания Sony и нейният създател Акио Морита. Когато Морита е начело на Sony, компанията изповядва идеологията на съвършенството, пускайки само напълно изпипани продукти и изпреварвайки винаги с една крачка своите конкуренти. Върхът в работата на Морита е Sony Walkman. След неговото напускане, Sony губи победния си стил и постепенно става рутинен играч. Дали това ще се случи и с компанията на Джобс?

Едно е ясно- макар никой да не може да се похвали с такъв харизматичен CEO, поне няколко компании се виждат в ролята на следващия технологичен лидер:

Google

През втората половина на 90-те години, когато компанията на Лари Пейдж и Сергей Брин е значително по-малка от настоящите си мащаби, те започват сътрудничество с Apple, продължило дълги години.

Когато обаче Google отговаря на iPhone със своята платформа Android, на приятелството е сложен край. И започва война, в която Google печели по количество, а Apple- винаги е крачка напред по иновации.

Дали това съотношение на силите ще се запази?

Samsung

Индустриалният гигант би спечелил най-много от всички от евентуалния залез на Apple. През последните години Samsung постепенно се наложи като лидер на пазара във всички категории продукти.

Компанията има огромни продажби, огромни оборотни средства, строи заводи, води агресивна маркетингова програма и е мощен локомотив в иновациите, който едва ли някой ще успее да спре в близките години.

Но и корейците си имат слабо място- програмното обезпечение. Samsung винаги е била и си остава инженерна компания, която може да прави чудеса по хардуера, но със софтуера нещата не вървят никак гладко. Собствените й разработки не се отличават с особено качество- нито като интерфейс, нито като удобство. Най-голямата самостоятелна разработка на Samsung- операционната система Bada, бе просто компилация от елементи на операционните системи на конкурентите.

Microsoft

До ден- днешен компанията, създадена от Бил Гейтс, има маса почитатели, които не са съгласни с твърденията, че нейните златни времена са минало. Делът на Microsoft на пазара на операционни системи остава както и преди висок- около 90%, в корпоративния сегмент продуктите й също са все още еталон.

Но от всичките й многочислени опити да създаде нещо голямо, само един бе успешен- конзолата Xbox. Опитът й да „убие" iPod със собствения си плеър Zune се оказаха изстрел с халосни. Смартфоните с WP7 имат незначителен дял на пазара- около 1.5%.

Но да се изхвърля от сметките компания с дела, средствата и възможностите на Microsoft, би било неразумно.

HTC

Тайванската компания премина огромен път, за да се утвърди като един от лидерите на пазара. През пролетта HTC- компания, за която преди няколко години никой не бе чувал, изпревари по капитализация Nokia.

Благодарение на партньорството с Google тя стана един от локомотивите на платформата Android и разбира се- един от заклетите врагове на Apple.

Сега HTC е твърдо стъпила компания, успешно се конкурира със Samsung на пазара на смартфони, отскоро създаде и свой таблет. Компанията определено няма намерение да слиза от върха.

Facebook

На пръв поглед присъствието на Марк Закърбърг в подобен списък не е оправдано, но не е точно така. Facebook е нещо повече от социална мрежа и много потребители сменят интернета и компютъра си, за да получат това, което тя им предлага.

Напред предстоят още изменения, които да позволят на Facebook пълноценно да замени музикалните и фото хостинги.

Facebook е огромна рекламна площадка с 4 млрд. долара очаквана печалба за 2011 г.

Пред Закърбърг стои само предизвикателството на „харда". Със своите милиарди лоялни потребители и огромни средства, той би могъл да превърне компанията си от социална мрежа в IT-гигант. Нали и Apple някога беше просто производител на компютри за дизайнери и музиканти?