Ако има една тенденция, която ще доминира в технологичния дневен ред през 2018 г., това несъмнено ще бъде изкуственият интелект.

След революциите на персоналния компютър, интернет и мобилните устройства се намираме на прага на четвърта вълна от иновации, белязана от експлозията на изкуствения интелект, пише испанският икономически ежедневник Expansion.

Въпреки че още от средата на миналия век се правят проучвания как нещата да бъдат снабдени с интелект, точно сега реално започваме да усещаме възможностите на една технология, която вече се е превърнала в стратегически стълб за технологични гиганти, като Google, Amazon, Apple, Microsoft, Facebook и IBM.

В скоро време изкуственият интелект ще присъства във всички приложения и услуги. „Това ще бъде най-разпространената технология в идното десетилетие заради напредъка на невронните мрежи и почти неограниченото количество данни“, пише консултантската компания Gartner.

Изкуственият интелект е ключът в един хиперсвързан свят, наречен интернет на нещата. Според Gartner в момента има около 8.4 млрд. свързани предмета, а цифрата ще достигне 20.4 млрд. през 2020 г.

Блокчейн, който позволява да се осъществяват всякакъв вид трансакции по надежден и сигурен начин, без необходимост от подредник, също ще продължи да се изследва от финансовия сектор.

Изкуственият интелект ще може да се възползва и от напредъка на квантумните компютри, който ще позволи създаването на изключително бързи компютри, способни да правят изчисления, симулации и анализи, каквито сега не са възможни.

Машинно научаване

В рамките на изкуствения интелект едно от приоритетните полета е т. нар. машинно научаване. Става дума за развиването на алгоритми, които се учат от опита. Машинното научаване е в основата на чатботовете – софтуерни програми, основани на изкуствен интелект, които са способни да имитират хората, за да поддържат разговор с хора.

Кабинетът Gartner прогнозира, че през 2020 г. чатботовете ще се използват в 85% от взаимодействията при обслужването на клиенти.

Изкуственият интелект е в основата и на виртуалните асистенти – стратегическа област за всички интернет гиганти, които се съревновават с асистенти, като Siri (Apple), Alexa (Amazon), Google Assistant (Google), Cortana (Microsoft) и Bixby (Samsung).

Възможността за гласово взаимодействие с тези асистенти поставя интересен въпрос. Дали в бъдеще сензорният екран ще бъде основният интерфейс за технологичните устройства или ще бъде по-обичайно да се взаимодейства чрез гласа?

Виртуална и добавена реалност

В рамките на тези нови форми на взаимодействие с технологията забележително място заема напредъкът, който носят виртуалната и добавената реалност. Очакванията са високи, въпреки че предстои дълъг път, но технологичната индустрия удвоява залога си в тази среда.

Докато виртуалната реалност се проучва повече от гледна точка на игрите, добавената реалност обещава интересни приложения в професионалната среда. IDC прогнозира, че глобалните разходи за тези технологии на практика ще се удвоят идната година до 17.8 млрд. долара.

Друга актуална тема тази година ще бъде киберсигурността, която е приоритет в дневния ред на компаниите, особено след хакерската атака Wannacry.

Производителите ще запазят залога си за превръщането на устройствата си в още по-интелигентни терминали благодарение на изкуствения интелект. През 2017 г. Huawei представи първия невронен процесор и по всичко изглежда, че това ще бъде тенденцията, която ще властва и сред останалите компании.

Освен това ще бъде постигнат по-голям напредък в биометрията, като четеца на пръстов отпечатък и ще видим значителни подобрения в лицевото разпознаване.