Как си мечтаете да прекарате лятото? На път за морето? Внимавайте какво си пожелавате, защото половината от отпуската ви може буквално да мине на пътя, лазейки към морския бряг. Това лято ви очакват дълги часове в задръствания по магистралите, километрични опашки и мигащи в червено светофари, предупреждават вече препатили шофьори, пише в. "Стандарт".

Основна причина за неволите по родните шосета са наблъсканите по пътищата светофари и зверските катастрофи, които всеки Божи ден блокират за часове поне по едно главно шосе в страната. В такъв капан се озоваха хиляди туристи в неделя вечер.

Оказа се, че до с. Венец, непосредствено до пътен възел Петолъчката, е станала тежка катастрофа с един убит и четирима ранени. Колоната от коли стигна чак до Карнобат, което на практика означава повече от 10 км. Така стотиците автомобили вземаха разстоянието от 50 км за повече от три часа.

Най-много задръствания се получават и без катастрофи точно в този район, казаха от КАТ. Около пътен възел Петолъчката винаги има забавено движение заради събирането на пет шосета. От КАТ-Сливен твърдят, че в летния сезон шосето за Бургас поема над пет пъти повече от допустимото возила.

Друг участък от пътя, където стават големи задръствания, е Нова Загора. Там има светофари на влизане от Сливен в Нова Загора. Те са сложени, за да може да пропускат автомобилите, пътуващи посока юг - север. През лятото обаче много по-натоварено е движението от запад - изток и обратно, тъй като повечето пътуват към и от морето. Точно заради уредбата вече няколко поредни съботи се получават над 3-километрови задръствания. Последния уикенд колоната с коли стигна чак до Карановския разклон. Това изнервя водачите и удължава времетраенето, което през летните жеги пък е предпоставка за катастрофи, категорични са специалистите от КАТ.

Единственият изход за нас е горе, в правителството, да крадат по-малко, за да направят максимално бързо магистрала "Тракия", коментира пред "Стандарт" кметът на Нова Загора Николай Грозев. Светофарът е поставен, защото в един момент се оказало, че трафикът от юг на север към с. Кортен и проходите на Стара планина не може да минава.

В този участък преминават огромен брой турски тирове, идващи откъм Раднево. След Нова Загора те продължават към старопланинските проходи. През лятото трафикът не може да мине без светофарна уредба, защото натоварването за и от морето е огромно, обясни кметът. Ако държавата смята още 20 години да вкарва по 300 хиляди коли годишно, без да строи пътища, ще дойде момент, когато от София до Бургас ще бъдат наредени кола до кола, категоричен е Грозев.

По искане на общината в пикови моменти движението се регулира от катаджии. От полицията в Сливен казаха, че се прави всичко възможно и на светофарите в Нова Загора винаги да има по два екипа полицаи. Според тях може да се мисли за пътен възел, който да раздели трафика.

Дори и да успеете да стигнете до морето обаче, там отново ви очаква голямо предизвикателство - самият град Бургас. В пиковите часове най-големият проблем са кръстовищата до хотел "Мираж" и това за Созопол - Средец - Меден рудник. За това лято управата успя да промени организацията на двете основни кръгови движения на изхода за София и за Слънчев бряг, което малко облекчи трафика, но би следвал кардинален подход и цялото движение от София да не влиза в Бургас, а още от Българово да се отклонява и да заобикаля града, казват специалисти.

Пътуването до Варна не е много по-различно. Там светофари няма, но магистралата е три пъти по-къса от тази за Бургас. Въпреки че вече започна активният летен сезон, част от трасето все още е в ремонт. Това от своя страна предизвиква задръствания, които изправят на нокти шофьорите.

КАТ има идея да облекчи задръстванията по шосетата за морето със специален режим на подвижни светофари. На всеки участък, където има три ленти за движение, може да се поставя уредба, която да пусна "зелена вълна" в две платна от натоварената посока. В друга, където задръстване няма, движението ще е в една лента. Според КАТ обаче подобни участъци по пътя за морето почти няма. Затова единствената горе-долу действаща система засега е движението да се регулира от катаджии.

Освен опънати нерви километричните опашки по пътищата вкарват шофьорите и в преразход на гориво. Заради горещините повечето автомобили, които са оборудвани с климатик, харчат бензин или нафта като в града, оплакаха се шофьори. Заради опашката, на която със семейството ми висяхме повече от два часа, колата ми даде разход 11 на сто. А в града ми харчи 10, обясни 23-годишният Васил Александров. Хората, чиито автомобили не са с климатици, пък се поливат със студена вода, което много пъти води до припадъци и топлинни удари, обясниха пък медици.