Учени и експерти в областта на медиите и рекламата обсъждат моралната отговорност на средствата за масова информация в Петата национална конференция "Морал в българските медии", предаде БТА. При откриването на форума директорът на Института по философски изследвания към БАН Васил Проданов каза, че журналистиката у нас има голяма роля в процесите в обществото, така че възможностите й за влияние са много по-големи.

Той цитира данните от социологическо проучване в САЩ и Европа, според което българските медии се ползват с 54% доверие от страна на обществото, а 8% от българите имат доверие към политиците. Той сравни тези данни със статистиката в Европа, където 39% от хората се доверяват на журналистите и 14% - на политиците.

На базата на тези данни той коментира, че българските медии имат много по-голяма морална отговорност към обществото. Проданов смята, че медиите в последно време стават среда за клевети. Според него презумпцията, че човек е невинен до доказване на противното, вече не действа. Според него различните канали на информацията и влиянието на интернет понякога превръщат едно твърдение, което не е доказано, във факт, преди то да бъде потвърдено от съдебната система.

Пред форума говори и членът на СЕМ Маргарита Пешева, която представи въпроса за морала в медиите в контекста на цифровизацията. Тя заяви, че въвеждането на цифровата телевизия е официална политика на ЕС и на България, като член на съюза. Според нея цифровизацията е политически въпрос, по-малко технологичен и много повече социален и етичен. Тя посочи трудностите при този процес и отбеляза необходимостта от промяна на техниката и нуждата от разяснителна кампания сред зрителите.