След 4-годишни мъки опитите магистрала "Тракия" да бъде дадена на концесия вървят към своя логичен край. Очаква се днес или утре министър Гагаузов да обяви, че договорът с португалско-българския консорциум няма да влезе в сила, научи вестник "Сега". 13 май бе срокът, в който дружеството концесионер трябваше да осигури финансиране.

Довършването на магистралата ще бъде поверено на 4 избрани български компании, съобщи в интервю за вестника Евгени Чачев. Според депутата в строителното ведомство вече работели по разделянето на оставащите 112 километри от "Тракия" на отделни отсечки за 4 избрани фирми от пътния бранш, близки до властта.

Към спряганите досега като вероятни участници - холдинг "Пътища" на Васил Божков, "Трейс груп" на Николай Михайлов и "Главболгарстрой" на Симеон Пешов - ще се присъедини още един известен бизнесмен - Георги Гергов, който наскоро изненадващо стана акционер в пловдивското АД "Пътища", твърди Чачев.

Според него няма да се пробват нови концесионни процедури, а държавата ще осигури необходимите пари и ще обяви бързи обществени поръчки за всяка от отсечките. Кандидатите вероятно предварително ще се разберат помежду си как да си поделят участъците.

Отдавна не е тайна, че изброените пътни играчи предлагат на правителството да поемат довършването на аутобана. Самият министър Гагаузов ги сочеше първо като възможни подизпълнители, ако има концесия, или като основни партньори на държавата.

Васил Божков дори предпочитал вариант неговите пътни фирми изцяло да поемат оставащите километри, като осигурят сами и финансирането. Такава схема обаче предполага нов опит за концесиониране. Още миналата година от "Мостстрой", която е част от пътната империя на Божков, увериха, че имат и техническата мощ, и парите.

Всъщност държавата разполага с достатъчно средства да довърши "Тракия", като възложи самото строителство чрез една или повече обществени поръчки. Самият Гагаузов вече лансира различни източници: дълга, който Ирак трябва да погаси това лято, бюджетния резерв за структурни реформи и др. разходи, евтин заем от Европейската инвестиционна банка и др. Преди дни пък в. "Пари" съобщи, че правителството ще извади за магистралата 150 млн. лв. от бюджета за тази година от резерва за неотложни и непредвидени разходи.

Снимка: БГНЕС