Четири процента спад на приходите от винетки отчита Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) през първото тримесечие на годината. За същия период на 2011 г. от продажбата на стикери в агенцията са влезли 132 млн. лв., докато през януари-март тази година приходите са били 127 млн. лв., сочи справка на в. “Труд”в АПИ.

Това се случва за пръв път от 2009 г. насам. Досега приходите нарастваха всяка година, без цените на винетките да са променяни.

Тенденцията е неприятна, тъй като традиционно в началото на годината продажбите са най-големи, като се купуват най-вече 12-месечни стикери. Статистиката сочи например, че за цялата 2011 г. са продадени 6,8 млн. винетки на стойност 205 млн. лв., или 64% от този оборот е направен през първото тримесечие на годината. За цялата 2009 г. приходите бяха общо 184 млн. лв., а за 2010 г. - 194 млн. лв.

Според пътната агенция причините за спада в продажбите тази година са три - фалшивите винетки, които отново се появиха на пазара въпреки смяната на дизайна и увеличението на защитните знаци, лошото време през зимата и поскъпналите горива. От ведомството смятат, че намалението на приходите ще бъде преодоляно през следващите месеци. Основанието им е, че спадът в приходите постепенно намалява: през януари е бил 13 млн. лв., а до март се е свил на 5 млн. лв.

Преди ден шефът на пътната агенция Лазар Лазаров съобщи, че напоследък пазарът е залят от фалшиви стикери, които много трудно могат да се отличат от истинските. Най-много се подправят седмичните винетки за леки коли, които са по 10 лв. Ментетата се продават по 3 лева.

Приходите от винетки са едно от основните пера за текущ ремонт на пътищата. Тази година са планирани 57 млн. лв. само за ремонт и текущо поддържане на пътната мрежа, което включва и зимното чистене.