Между 40 и 45 евро на ден вземат сервитьорите и камериерите на круизен кораб у нас. С 20 евро отгоре се плаща на готвачите, а най-голямата дневна сума – около 300 евро, е за капитана.

По-добрите възнаграждения идват не толкова от сумата по трудов договор, която често била близка до минималната за страната заплата, а от т. нар. валутна ставка. За различните позиция тя е от 35 евро на ден до 300 и повече евро.

Това разказа за „Монитор” бивш служител на един от круизните кораби на български превозвач по повод акцията на двата най-големи транспортни синдиката в Европа, според които условията на труд на плавателните съдове по речните круизи са много лоши.

Тя започна на 4 април в Амстердам с апел към туристите, разпространяван на листовки, самите те да проверяват в какви условия работят екипажа и обслужващия персонал. Според синдикатите заплатите са толкова ниски и условията на работа - толкова лоши, че дори след девет месеца непрекъснат къртовски труд, понякога до 14 часа дневно, работещите на круизни кораби трябва да разчитат на бакшишите на туристите, за да занесат някакви пари вкъщи в края на сезона.

Според нашия източник описаното от синдикатите отговаря на истината и работата действително е много и тежка. Обслужващият персонал обичайно обитава каюти за по двама или трима души с един санитарен възел. При нивото на заплатите в България обаче парите си заслужават, смята той.

И допълни, че освен заплатата, човек може да се надява и на бакшиши от по-заможните туристи, които варират между 5 и 20 евро. По правило тези, които пътували по каналите, взимали по-добри възнаграждения.

„Изненадана съм от твърденията, че обслужващият персонал на круизните кораби е настанен при лоши условия и е експлоатиран“, коментира по този повод Десислава Милева от отдел „Маркетинг” на единствената българска компания за речни круизи.

Тя уточни, че не може да разкрие какви са заплатите на българските кораби, но според нея фактът, че има толкова много желаещи за сервитьори, камериерки, готвачи и администратори на туристическите кораби, е достатъчно красноречив, че хората искат тази работа.

„Ние разширяваме дейността си - отначало имахме два кораба, сега са шест, и обявяваме свободни работни места. Кандидати винаги има и те не са само от Русе, а и от много други градове в страната”, допълни Милева.

Двата синдиката, предприели необичайната акция да търсят правата на работещите чрез туристите, обясниха миналата седмица, че са решили да се пробват с такава акция, тъй като от две години искат среща с работодателите от сектора на речните круизи в Европа, но досега такава не се е състояла. В момента над 120 кораба на различни компании извършват круизи по Дунав.

От синдикатите призоваха и българските туристи да подкрепят инициативата. И добавиха, че вече са се обърнали към ръководството на единственото у нас дружество, извършващо круизни превози, с предложение за среща и обсъждане на условията на труд и живот на неговите служители, повечето от които са българи.