Шофьор на лек автомобил, който е залепил на предното стъкло винетка с изтекъл срок, ще бъде глобяван с 400 лева, реши вчера правителството, като прие поправки в Закона за движението по пътищата.

Досегашната санкция бе едва 100 лв. Глобата ще важи и за шофьори, които са залепили "невалиден винетен стикер".

Масово шофьорите у нас не отлепят старите си винетки, защото се махат доста трудно. Така предните стъкла обикновено са окичени със стикери от няколко предишни години. В този случай водачите могат да бъдат глобени, дори ако имат и валидна лепенка на стъклото редом до старите, гласи законът. Четири пъти скачат глобите за стари винетки, поставени и на камионите и автобусите.

Микробусите с 8 места без това на водача досега биваха санкционирани с 200 лева, но вече сумата става 800 лв.

Най-солени глоби ще броят шофьорите на товарни камиони с над 2 оси, които карат със стари винетки на стъклото. Досега те трябваше да плащат 1000 лв., а сега глобата им скача на 4000 лв. Кабинетът регламентира още мерки срещу измамите с винетни стикери - шофьорите вече ще изписват на ръка регистрационния номер на колата върху винетката, преди да я залепят на стъклото.

Митничарите по сухопътните граници вече ще продават винетни стикери на чужденците, които ще могат да бъдат заплащани и в евро. Така преминаващите шофьори няма да бъдат принуждавани да купуват левове от банкови офиси и чейнджбюра по ГКПП, които обикновено поддържат неизгодни курсове за валутна обмяна.

Министрите повишиха драстично и глобите, които се събират по Закона за пътищата. Става дума за хора и фирми, които прокарват или ремонтират всякакъв вид кабели, водопроводи, продуктопроводи или канали под пътища без разрешението на администрацията, обслужваща участъка. Досега гражданите бяха глобявани между 300 и 2000 лв. за такива деяния, но занапред министрите предлагат санкцията да скочи на 1000 - 5000 лв. Фирмите ще плащат 4000 - 10 000 лв. вместо досегашните 1000 - 5000 лв.

Глобите в тези размери ще се налагат още на хора, които разпръскват опасни вещества по пътищата или нанасят повреди на настилката.

По европочин правителството въведе вчера и правенето на одити на пътната безопасност. Те ще се отнасят за определени отсечки от шосейната мрежа.

Всеки път или магистрала ще получава подробна оценка за безопасност още във фазата на проектирането. Такъв одит ще се извършва и периодично по време на експлоатацията.

Агенция "Пътна инфраструктура" ще води регистър на шосетата с висока концентрация на катастрофи, стана ясно вчера. Така по-лесно ще се вземат мерки за намаляването на инциденти.

Източник: в. Труд