41 млн. лв. са предвидени за национална туристическа реклама през идната година. Това става ясно от годишната програма на Държавната агенция по туризъм (ДАТ), пише днес „Монитор“. Според нейния отчет приходите от международен туризъм за 2007 г. възлизат на 2.2 млрд. евро, което е с близо 11% повече от същия период на 2006 г. Българите в чужбина са отделили 1.3 млрд. евро и отново са отбелязали ръст с почти 14% спрямо предходната година. 14% от БВП се формират като приходи от вътрешен и международен туризъм, като общият брой на заетите в сектора е близо половин милион души.

През 2007 г. страната ни е била посетена от 7.7 млн. чуждестранни граждани без транзитно преминалите. От тях 4 млн. са дошли с цел туризъм, което се явява спад с 3.3%, в сравнение с 2006 г.

От посетилите България най-много са гостите от Гърция - над 800 хил. души. Тези от Турция са над милион, но при повечето от тях не става дума за туризъм, а за посещение при близки. Германия е на трето място с над половин милион посетители, но това все пак е спад с близо 2% спрямо предходната година. Русия е на 6-о място с почти 250 хил. посетители и ръст от 14%. Числото на руските гости е плашещо ниско, като се вземе предвид някогашната установена традиция на руски почивки както в летните, така и в зимните ни курорти.

Стабилен ръст на пътувания към нас - цели 35%, показват от Италия, 90% от Естония, 70% от Латвия и 135% от Ливан, въпреки че гостите от тази страна са едва на 41-во място с 5 хил. посетители.

Един от основните проблеми на родния туризъм е, че почти 70% от туристическите дейности са концентрирани върху 5% от територията на страната и при това само сезонно. Онези, които се случват в други региони, са така слабо познати и рекламирани, че на практика са регионални и не дават отражение върху цялостната картина на чуждите посещения. От ежегодните културно-фолклорни празници почти всички чужди туроператори с лекота посочват Празника на розата в Казанлък. Присъствието на японци, китайци, корейци, англичани, французи, италианци е видно и осезаемо за целия град.

Сред водещите страни на стратегията за туризъм за идната година е заложено да се предлага СПА туризъм, ориентиран към повече националности. Проблем е, че все още не съществува стратегия за този тип туризъм, а начинът, по който СПА се предлага у нас, е в компетенциите на всеки отделен хотелиер и неговото лично схващане за същината на този тип услуга. В тази сфера наши преки международни конкуренти са Унгария и Чехия.

Екотуризмът е търсен в световен мащаб, тази тенденция няма да подмине и нашата страна, става ясно от програмата на ДАТ за 2009 г. У нас обаче всеки собственик на семеен хотел в селски район е убеден, че предлага именно екотуризъм. По-смелите добавят дори паша на крави и доене на овце.

Продуктовите стратегии за отделните родове туризъм все още не са изготвени, в отрасъла всеки се развива на база търсена хотелска заетост, а не като цялостен продукт. Сред маркетинговите цели за 2009 г. е заложено не просто повишаване на нетните приходи от международен туризъм, но и привличане на по-платежоспособни туристи в страната ни, попълване на неактивния сезон с чужди гости, увеличаване дела на вътрешния пазар.

Обръщането към природата като рекламно послание е добра идея, но както обикновено - закъсняла. Рекламата, свързана с природата, е основна тема на повечето държави по света през настоящата година на международни изложения. У нас „България - природата ви приветства" ще се яви под мото на „България - страна на четири сезона". Планирано е разработване на цялостна имиджова кампания на страната ни като атрактивна туристическа дестинация с минерални извори, отлична храна, исторически обекти и възможности за спорт и възстановяване.

Снимка: БГНЕС