Първите опашки за паспорти вече започнаха. От началото на май се забелязва все по-голямо струпване пред паспортните служби на районните управления. Напрежението е заради задграничните паспорти с биометричните данни, които започнаха да се издават през 2010 г.

На места все още няма много хора и може да се мине за 30 - 40 минути. На други обаче се чака по 2-3 часа. Всичко се свежда до организацията на работа в съответното районно управление. Единен начин на работа няма, посочва вестник "Стандарт".

Дори част от служителите в паспортните служби са изненадани от наплива, тъй като задграничните паспорти вече са необходими само при пътувания в страни извън Европа. Само преди месец подмяната на документите се случваше за не повече от 5 минути.

Със затоплянето на времето обаче напливът към гишетата става все по-голям, защото болшинството от желаещите да се сдобият с документ искат да пътуват зад граница.

Анализираме ситуацията дали има други причини, освен настъпването на летните месеци, когато по традиция хората по-масово подменят документите си, заявиха от Главна дирекция "Документи за самоличност" в МВР. Много хора недоволстват и се чудят къде е проблемът и защо от МВР не създадат такава организация, че да няма подобни струпвания за документи.

От вътрешното ведомство обясниха, че през тази година изтича валидността на 740 000 тескерета. Само през май изтича валидността на 54 614 паспорта. Пикът на опашките е през юли, когато техният брой е 82 707, и през юни - 82 506, сочи статистиката на МВР.

Затова от ведомството съветват гражданите дори документът им да изтича след месец-два, да не чакат последния момент, а да подадат заявление за нов паспорт. Смяната на задграничните паспорти не е задължителна, но ако човек не върне изтеклия документ, го грози глоба от 20 до 150 лева.

Връщането на паспортите става в същите служби, където се издават и нови, което допълнително увеличава опашките. Има предложение старите паспорти да не се връщат след изтичането им, ако няма да бъде ваден нов документ, но то все още се обсъжда и среща противоречиви мнения.

Първите документи с обикновена поръчка ще са готови до края на месеца, увериха от вътрешното ведомство. От МВР смятат до края на годината да въведат подаване на заявления за документи за самоличност и по електронен път. Кандидатите обаче трябва да имат вече въведени биометрични данни, както и електронен подпис.

Освен паспорти, тази година ще се подменят и първите 203 566 лични карти, които са останали от стария образец преди приемането на България в Европейския съюз. Първите по-сериозни опашки вече започнаха в Кърджали, където масово се вадят нови документи от български граждани, работещи в чужбина. По гишетата в града се чака повече от 3 часа, твърдят препатили.

Тежко е положението и в Благоевград. Чакащи на припек има вече и пред гишетата в Пловдив и Варна. В повечето служби в страната обаче е създадена такава организация, че подмяната на документите и издаването на нови да се облекчи максимално и да става сравнително бързо, увериха от МВР.

Следим онлайн кога излизат документите

От МВР предлагат услуга за онлайн проверка, където лесно може да разберем дали са ни готови документите за самоличност. Така след дългото чакане на опашки за издаване на новите документи вече е възможно да се провери дали поръчката е готова. Адресът е nld.mvr.bg и на него се избира типът на документа - лична карта, шофьорска книжка, паспорт и моряшки паспорт, и се въвежда ЕГН.

В случай, че заявеният документ е издаден, това се изписва на съобщение на сайта. В полето ЕГН посочете вашия единен граждански номер. Натиснете бутона "Търси". Вследствие на търсенето ще получите информация дали имате издаден документ за самоличност от избрания вид.

МВР предлага и други електронни услуги. Справка за валидност на личен документ, която може да се извърши на http://nbds.mvr.bg. Необходим е номер на документа. Също така може да се направи справка за задължение по фиш на http://fish.mvr.bg/.

По отношение на онлайн услугите за проверка дали са готови личните документи, трябва да знаете следното: ако сте платили за експресна услуга, то документите ви са готови на същия ден. Бързата услуга е на същия ден, ако заявлението е подадено в ОДМВР и само в случай, че е изминал срокът, регламентиран в Тарифа 4 за издаване на документ със заплатена такса за експресна услуга.

И след 14.00 ч. на следващия работен ден, ако заявлението е подадено в РУ на МВР. Обикновената услуга е на датата, посочена в регистрационния талон, който ви е предоставен при подаване на заявлението.

3 месеца се чака в чужбина

Ако живеете постоянно в чужбина, притежавате български документи, но не желаете да се завръщате в България, за да ги подновите, може да сторите това в посолството и консулската ни служба в съответната държава. Обикновената услуга за задграничен паспорт и лична карта се осъществява за 90 дни, а експресната за 60 дни.

От външно министерство уточняват, че тези срокове могат и да не се спазят поради липса на постоянен график на дипломатическите куриери. За това се препоръчва за по-бързото получаване на новоиздадени паспорти да се ползват услугите на DHL.

Нов софтуер пак блокира Кулата

Поредното инсталиране на нов софтуер доведе до километрични опашки на ГКПП - Кулата. Този път причината е, че системата се ъпдейтва за обработка на новите талони по образец от КАТ, в които вече са въведени данните от големия талон. Изнервените шофьори на тежкотоварни камиони и леки автомобили недоумяваха защо всеки месец се налага да правят подобни ъпдейти и да се чака с часове на границата.

Започналото инсталиране на нов софтуер от страна на Гранична полиция продължи няколко часа. До въвеждането му цялата обработка на документите на тирове и автомобили се правеше на ръка. Инсталиран е и нов, по-модерен модул на "Пътни такси и разрешителни режими". Отделно пък е имало и аварирал камион, което е довело до още по-голямо струпване.

Вчера по обяд обновената компютърна система заработи и обслужването на автомобилите тръгна в нормален ритъм. "Нямаме отношение към опашките, ние също въведохме нови системи, но този процес приключи преди дни", обясниха митничари на Кулата, които по-рано станаха причина за чакане на границата.

Трафикът към Гърция през месец май традиционно се засилва заради туристическия поток, а над 50% от целия трафик към южната ни съседка е през Кулата.

Из Балканите само с лична карта

Всички балкански държави, с изключение на Турция, приемат българските лични карти и не се налага представянето на международен паспорт. Първи облекчения режим приеха Сърбия още през 2010 г., последвани от Македония.

Към момента с лична карта може да се посещават също така Албания и Черна гора и Хърватия, и, разбира се, членките на ЕС Словения и Румъния.

Сменяме талона на колата по желание

Няма гаранции за безпроблемно пътуване в Гърция и Унгария

От седмица КАТ издава нови талони за автомобилите. Те не са задължителни, а само препоръчителни за онези, които пътуват често в Гърция и Унгария. Гаранции за безпроблемно пътуване в тези държави обаче все още няма. Досега южните ни съседи и унгарците глобяваха със суми между 1000 и 8000 евро шофьорите заради липса на всички данни в талоните за регистрация на автомобилите.

Проблемът от българска страна е решен, но се оказа, че не е ясно дали новият образец се приема от Гърция и Унгария. Двете държави още не са получили образец на новите талони и не са обявили, че приемат промените. Иначе от седмица насам от КАТ се получават нови свидетелства, в които всички данни, които фигурират на големия талон на колите, вече са записани и на малкия.

С издаването на новите талони обаче и в КАТ започнаха да прииждат граждани и да се редят на опашка. Затова пътните полицаи уточняват, че собствениците на автомобили заменят старите само ако пожелаят. Шофьорите спокойно могат да карат със сегашните документи, докато изтече срокът им на валидност.

Новите малки талони ще струват 9 лева, колкото е цената и на старите. Не е наложително да се идва с автомобила до КАТ, ако сте регистриран в същия град, където искате да си преиздадете документа. Новото в талоните е, че има изписване на текста "Свидетелство за регистрация" на всички езици на държавите членки на ЕС и съдържат почти всички технически данни".

По този начин новите малки талони дават възможност на собствениците на автомобили на лизинг да имат пълната информация за тях в себе си.

30 минути, ако няма чакащи

Смяната на стария талон с нов отнема около 30 минути, но само при условие, че няма опашка. В София средно става за между 40 и 60 минути, тъй като над 700 автомобила дневно минават през гишетата на КАТ. В Пловдив и Благоевград също времето е половин час, най-много час. Малко повече се чака пред гишетата във Варна.

От "Пътна полиция" по места са ангажирали достатъчно служители, които обработват документите, така че да не се налага чакане. Те не ползват и обедна почивка. Единствено банката, в която се заплаща таксата, има почивка и тогава се налага кратко изчакване.

Едновременно се издават нови талони на ново регистрираните возила и на пререгистрираните. Обслужването става само на едно гише, водачите на МПС не се размотават по няколко гишета и затова всичко става много бързо.