Държавата ще похарчи малко над 40 млн. лв. през 2009 г., за да рекламира красотите на страната у нас и зад граница. Това е предвидено в годишната програма за национална туристическа реклама за догодина, която ще се приеме днес от държавно-обществената комисия по туризма под председателството на вицепремиера Ивайло Калфин.

Въпреки че в бюджета на Държавната агенция по туризма за реклама догодина са предвидени едва 10 млн. лв., глобалната сума е по-голяма заради очакваните по оперативна програма "Регионално развитие" проекти, в чието съфинансиране държавата ще се включи с 15%. Самият бранш отдавна настоява парите за реклама да са поне 20 млн. евро.

Само медийната реклама ще погълне 10.6 млн. лв. За клипове по CNN International, Eurosport и Euronews са предвидени 4.2 млн. лв., а за филмчета, които да се излъчват в Русия, скандинавските страни и на Балканите - други 4 млн. лв. Според документа Eurosport е избрана заради световните спортни прояви, които ще се провеждат в България догодина като световното първенство по ски и многото тенис турнири.

У нас ще има световна купа по ски алпийски дисциплини, но тя е в края на февруари - началото на март, тоест малко преди края на зимния сезон, когато обикновено почват записванията за летни почивки. За печатните медии са предвидени 1.1 млн. лв., а за ПР акции - 367 000 лв. Парите за производство на рекламни видеоклипове са 1.5 млн. лв.

Скромните 90 000 лв. предвижда програмата за интернет реклама. Амбицията е срещу тези пари да се сложат банери с реклама на страната на главните страници на търсачки като Google и Yahoo, а също и на предни позиции в туристически портали, както и да се купи рекламна площ в печатни издания, които имат развити интернет сайтове.

Другото съществено перо в разходите за реклама са любимите на бранша туристически изложения в чужбина - за тази цел ще бъдат похарчени 9.4 млн. лв. Отделно ще се дават пари за специализирани изложения.

Водещото послание на рекламната кампания догодина ще е: "България - природата ви приветства!" Не липсват обаче и адаптирани за различните пазари лозунги. В Русия например основното послание ще е: "България - толкова близо до вас!". Японците ще се опитаме да впечатлим със слогана: "България - страна на древни цивилизации".

Източник: вестник "Сега"