"БДЖ-Товарни превози" става все по-зависима от бизнесмена Христо Ковачки. През първите три месеца на годината неговите фирми са осигурили 36% от товарите, превозвани от държавната жп компания, показва финансов анализ на превозвача, с който "Труд" разполага.

Товарите от мините на бизнесмена се транспортират чрез спедиторската компания "Ти Рейл - България", управлявана от бившия шеф на БДЖ по време на правителството на НДСВ и ДПС Наско Цанев.

"Ти Рейл-България" е превозила общо над 684 000 тона товари през първото тримесечие на тази година, което е със 132 000 тона повече, в сравнение със същия период на миналата година.

Ръстът идва от превози на въглища от гара Любеново. Другите превози са от мините Чукурово и Открит въгледобив - Перник.

Всички останали основни клиенти на БДЖ рязко са свили обемите на превозите. Така, например, бургаската рафинерия "Лукойл" на практика вече съвсем се е отказала от услугите на държавния жп превозвач.

Намалението на поръчките им към БДЖ е над десет пъти. В момента "Нефтохим" има дял от 0.8% сред клиентите на превозвача. Преди година 7.2 на сто от бизнеса на превозвача идваше точно от бургаската рафинерия.

Намалели са превозите на продукция от "Неохим" - Димитровград, "Стомана" - Перник, "Вулкан Цимент", от "Каолин" и от почти всички основни спедиторски компании.

"Неохим" е намалил износа през Порт Бургас. "Стомана" е намалила с над 100 000 тона доставките на скрап, а "Каолин" е ограничил рязко вагоните с пясък от Сеново и Ветово.

Така в момента всички клиенти на "БДЖ-Товарни превози", с изключение на "Ти Рейл-България", осигуряват незначителен едноцифрен дял от товарите.

Приходите на държавната компания за първите три месеца са в размер на 27.1 млн. лева. Това е с над 6.5 млн. лв. под заложените числа в бизнес плана на дружеството. Задълженията към НКЖИ са се увеличили до 61 млн. лв.

НКЖИ затъва с 20 милиона лева загуба за три месеца

Загубата за първото тримесечие на годината на Национална компания "Железопътна инфраструктура" е четворно по-голяма от планираната, показват финансовите резултати на дружеството.

Стопанинът на жп релсите у нас се очакваше по план да отчете отрицателен финансов резултат в размер на 5 млн. лева, но вместо това приключи март с минус от 20.7 млн. лева.

Приходите от инфраструктурни такси на годишна база са паднали от 21.5 млн. лева до по-малко от 16 млн. лева. В момента дълговете на БДЖ към НКЖИ са на стойност почти 100 милиона лева. Всички други превозвачи общо дължат 4 млн. лв.