Цените на старите коли се сринаха. Спрямо миналото лято тарифите са с 1500-2000 лева надолу, признават търговците от борсите край Дупница. По традиция те са сред най-посещаваните у нас. Ауди А4 от 2000 г., която е сред най-търсените от българите марка, може да се намери за 7 бона.

Кратка обиколка по борсите потвърждава тенденцията. "Лани не им давах да се снимат до нея за по-малко от 8500, но сега ще черпя, ако я продам за 7000", признава един от основните играчи в бизнеса със стари возила и сочи лъснато до блясък ауди.

За 7 бона се предлага и любимият на всички шофьори от Перник и околностите голф четворка. Българите търсят коли не по-стари от 2000 г. на възможно най-ниската цена.

Мръщят се на тарифите и са готови с часове да се пазарят, обясняват ситуацията от "Дива авто". Автомобилите вече се плащат кеш и това предопределя търсенето на по-евтини модели.

От миналата година са спрени лизинговите схеми. Преди повечето автокъщи работели с лизингови компании, които обаче закъсали с нередовни клиенти и се отказали от услугата. Вдигнали се и изискванията за разсрочено плащане. Клиентът не трябва да има други кредити и трябва да взима солидна заплата, което било неизпълнимо за повечето купувачи.

Затова търговците залагат отчаяно на бонуси, за да привлекат клиенти. Борсите сменят масло и ремък, правят регистрация на колата и дори я пастират все за своя сметка. Това спестява на купувача около 700 лева разходи.

Най-закъсалите търговци дори минават на схемата купуваш една, взимаш две. Така при сделка за ауди или мерцедес за около 10 бона и нагоре, щастливият собственик получава и вехт голф двойка или опел за жената. Понеже сме задръстени от коли, залагаме на по-голям оборот на ниски цени, обясняват търговците. Новият подход довел до раздвижване на пазара.

Така спрямо миналата година автокъщите са успели да вдигнат продажбите с 30-50%. Миналото лято средно на месец са търгувани по 20 коли. Сега броят им е достигнал до 25-30. Истината обаче е, че ръстът в сделките се дължи най-вече на купувачи от чужбина, а не на повишено търсене от българи.

Нашенците са по-капризни и предпочитат вече регистрирани у нас коли. Така е сигурно, че не са крадени и са им платени всички такси и застраховки. Иначе сред любимите номера на търговците е да предлагат фиктивен договор с предишния собственик. Клиентът получава уверения, че подписва с директния продавач от Италия, а всъщност името е измислено и документът няма правна стойност.

Източник: в. Стандарт