Милиард и половина китайци ще имат шанса да пият български вина. Родните еликсири да се рекламират на необятните азиатски пазари с парите, които ще дойдат от Европа. Това предлага шефът на Националната лозаро-винарска камара Пламен Моллов. Като най-перспективни той посочи Поднебесната империя и Виетнам, информира в днешния си брой вестник „Стандарт“.

"Ако всеки китаец изпие само по една чаша от нашето вино, това ще е предостатъчно за успешното развитие на бизнеса", каза Моллов. Според него винената култура тепърва ще се развива в Поднебесната империя и Виетнам.

Неравномерно ще бъдат разпределени 166-те млн. субсидии от Европа за развитието на сектора. Те ще са най-малко в първите години. През 2009 г. се предвижда да бъдат усвоени 15,6 млн. евро по програмата. През следващата година те ще бъдат 21,2 млн., а през 2011 г. - 22 млн. За 2012 г. ще се налеят 27 млн., а през 2013 и 2014 г. субсидиите ще бъдат по около 26,8 млн. евро. Тези цифри ще трябва да се отчетат пред Брюксел до средата на лятото.

857 хил. хектолитра вино са изнесени за първите 9 месеца на 2007 г. Това е с 21% повече от същия период на 2006 г., когато зад граница сме продали 711 хил. хектолитра, по данни на Националната лозаро-винарска камара. 68% от виното ни се пие в Русия. Там вървят предимно трапезни вина, предпочитани са полусухите и сладките.

По-скъпите продукти обаче се харчат на родния пазар. В момента у нас има 270 производители на вино и и в последните години те са засадили около 700 хил. дка нови лозя. Програмата на ЕС за развитие на селските райони ще помогне за развитието на винения туризъм, прогнозира Моллов.