Чиновниците на Националната агенция по приходите (НАП) ще трябва да тренират в къщи и помежду си любезно поведение. Това се препоръчва в наръчник на НАП, който обяснява на служителите азбучни истини за общуването. "Тренирайте ефективните модели на поведение с колегите и с близките си, за да се превърнат те в навик", съветват експертите от ведомството на Мария Мургина, цитирани от в. "Новинар".

Според тях най-важни са първите 5 секунди. На чиновниците подробно е обяснена ползата от невербалното общуване с данъкоплатците и езика на тялото. Те трябва да установяват контакт с очи и да посрещат хората с думите "Добър ден" и "С какво мога да ви помогна". "Наклонете се леко към говорещия - и мисловно, и физически", пише още в брошурката на данъчния, която трябва да стане настолно четиво за всеки един служител на НАП.

Авторите на студията откриват първопричината за чиновническата нелюбезност, която е инспирирана от недоволството на данъкоплатците. "На никого не е приятно да плаща данъци и осигурителни вноски, затова ние трябва да усъвършенстваме общуването си", се казва в библията на чиновника.

В наръчника данъкоплатците са разделени в четири групи - агресивни, арогантни, мрънкащи и неориентирани. Всеки един тип предполага различно отношение, се казва с книжката. "Усмихвайте се, докато говорите, защото езикът на тялото и тонът на гласа влияят върху емоциите и поведението на клиента. Ще ви е по-лесно, ако лицето ви изразява загриженост, а гласа ви - спокойствие", съветват експертите.