Преразпределението през бюджета за 2007 г. е почти 44% от прогнозния брутен вътрешен продукт, показват данните на Министерството на финансите. Статистиката сочи, че приходите в хазната са малко над 24 млрд. лв., а разходите - 21.4 млрд. лв. Това означава, че въпреки ангажиментът на управляващите преразпределението през бюджета да не надхвърля 40%, на практика от хората и бизнеса са иззети много повече средства. За сравнение, преразпределението през бюджета за 2006 г. е малко над 40.7% от БВП. Данните показват още, че през миналата година от ЕС не са получени повече пари в сравнение с 2006 г., т. е. преизпълнението на приходната част се дължи основно на вътрешни източници, пише в днешния си брой в. "Дневник".

Това са твърде високи нива на държавна намеса в икономиката, коментира изнесените данни за преразпределението през бюджета Тери Милър, директор на Центъра за международна търговия към фондация "Херитидж". Въпреки че данъчното бреме е намаляло значително, като се прибавят всякакви видове социални, пенсионни и здравни осигуровки, излиза, че тежестта върху икономиката е все още твърде голяма, допълни той.

Бюджетният излишък също гони рекордни стойности - във фискалния резерв са заделени близо 3.8% от БВП, или 2.11 млрд. лв. Към края на ноември излишъкът наближаваше 3.96 млрд. лв., но с решение на управляващите бяха похарчени над 1.4 млрд. лв. за инфраструктурни проекти, за общините и за мерки, произтичащи от членството на страната в Европейския съюз.

Излишъкът се дължи главно на по-добрите бюджетни приходи, обясниха от финансовото министерство. През изминалата година те са се увеличили с почти 20 на сто и отново са изпреварили прогнозата на правителството. Постъпилите данъци за 2007 г. са над 13.9 млрд. лв., което е преизпълнение с 9.5% на планираните разчети и 19.5% повече спрямо 2006 г. Едно от най-големите предизвикателства бяха приходите от ДДС заради новия ред на администриране на данъка. Въпреки опасенията на финансовото министерство и приходната администрация приходите от него също са преизпълнили плана. Отчетените постъпления са близо 6.6 млрд. лв., или 13.3% повече спрямо 2006 г.

Изводът от данните е, че събираемостта на данъците расте, което е добър аргумент за следващо намаление на данъци и осигуровки, коментира Лъчезар Богданов от консултантската група Industry Watch. Ефектът от намалението на корпоративния данък и на осигуровките е повече приходи по тези пера, което е довело до преизпълнението на заложеното в бюджета, смята и Георги Ангелов, старши икономист в "Отворено общество".

Страната спазва строга фискална политика и ще продължи с нея, коментира финансовият министър Пламен Орешарски. По думите му целта на излишъка е да компенсира рисковете от покачващия се дефицит по текущата сметка, за които прогнозите са да достигне над 20% от БВП. Според Орешарски влошените условия на кредитиране по целия свят увеличават риска и за България. В такъв случай страната може да реши да увеличи фискалната строгост, ако сметне за необходимо, каза още той. Подобно нещо вече се случи през тази година. В началото правителството заяви, че ще преследва 3% излишък, но заради влошените прогнози за дефицита по текущата сметка годината в крайна сметка приключи с 3.8% излишък. За тази година записаният в бюджета излишък също е 3% от БВП.

Според Георги Ангелов увеличаването на преразпределението през бюджета вследствие на намалението на данъчните ставки вече е тенденция. Колкото повече власт обаче се упражнява през бюджета, толкова по-малко свобода има за всичко извън него, обясни той. По думите му, след като започнат да идват и парите от еврофондовете, преразпределението ще се увеличи още, което ще тежи на икономиката.