Финансовият министър Симеон Дянков даде интервю за в. Стандарт. Той говори както за предстоящото увеличение на заплатите, така и за инициативи на данъчните и държавата в идните месеци.

- Г-н Дянков, последният доклад на Еврокомисията за финансова и икономическа политика на България беше прочетен по различен начин от медиите и властта. Според първите той е много критичен, а според премиера Бойко Борисов страната ни е влязла в една група с Германия, излизайки от процедурата на свръхдефицит. Кое е правилното четене?

- Във финансовата част докладът беше много положителен за България. Първо, защото излязохме от процедурата за свръхдефицит заедно с Германия. Това е постижение за нас. От ЕК смятат, че вече сме напреднали много в пенсионната реформа. Това е нещо, с което Министерството на финансите се занимаваше много активно през последните две години. Третата тема, на която почти никой не обърна внимание, е, че има голям напредък във външната ни конкурентоспособност. България е похвалена за това, че от голям дефицит в текущия ни баланс сме минали на малък плюс през 2011 г. За тази година също очакваме да сме на излишък от 2-3%. За мен тази тема е по-важна дори от излизането от свръхдефицита.

- Отново се обръща внимание на реформата в здравеопазването...

- Да, трябва да има голяма реформа в здравеопазването. И неслучайно това е секторът, където сме правили най-много промени. До края на мандата ни голяма реформа в здравеопазването трудно ще се направи. Могат да се направят първите стъпки. И ние ще ги подготвим, така че някои от по-малките стъпки могат и сега да станат, но това няма да е голямата реформа. Тя може да стане в самото начало на втория мандат.

- Каква ще е опорната точка на голямата реформа? Закриването на губещите болници?

- Не, ако има реформа в няколко направления, то това ще стане от само себе си - част от губещите болници ще се стегнат. Защото една от причините те да са губещи е, че са свикнали да получават много пари, дори и да не заслужават. За мен най-важната реформа е да има правилно ценообразуване на труда на лекарите. Той би трябвало с времето да става по-скъп, отколкото е сега. Да излезе всичко наяве. А не да работят за малки заплати, но под една или под друга форма някои от тях да получават доста други пари - от избор на екип и други неща. Ценообразуването в лекарствата е другата важна тема. Досега хората, които са управлявали здравната каса, винаги са идвали от здравеопазването и не са били финансисти. А тя си е каса и там хората трябва да мислят като финансисти, а не като лекари. Може би за първи път сегашният шеф на касата Пламен Цеков мисли много повече като финансист. Виждате, че внезапно се оказа, че цената на лекарствата за онкоболни може драстично да намалее. Ако се поставят правилно цените първо на клиничните пътеки и след това на лекарствата, то оттам нататък доста други неща ще се урегулират, включително и заплащането на медицинските работници.

- Правилно ли разбрах, че изборът на екип трябва да отпадне?

- Не го одобрявам въобще. Просто е странна практика, която не съм виждал на друго място. Медицинската администрация, но това важи и за другите, намира някакви вратички, за да плаща на хората си повече. Но ако има един закон, какъвто е влизащият в сила от 1 юли Закон за държавния служител, то се елиминират всички тези вратички, но вдигаш нивото на заплащане. Тогава не ти трябва, а и те не се опитват да правят такива странични ходове. Във всички страни от Европа това стои на дневен ред.

- В доклада се посочва и нуждата от образователна реформа. В какви направления трябва да е тя?

- Комисията дава за пример по-ниските резултати от сравнителните тестове. Това са PISA тестовете, където падат резултатите на българските ученици от основното и средното образование. Става въпрос за период от 7 години назад. Т.е. резултатите, за които сега ни критикуват, се дължат на липса на реформа или на визия преди 7 години. Така че дори и сега да направим нещо голямо, то ще се види в трети мандат. Но е факт, че би трябвало повече да се съсредоточим върху началното и средното образование. И тук са прави. Просто виждаш резултатите от тези тестове, на които България на всеки две години стои по-зле.

- Въпреки че правителството отчита ръст на усвояването на еврофондовете, от ЕК отново подчертават, че този процес трябва да се ускори.

- Да, казват, че трябва да има по-голямо усвояване. Може всяка година да дърпаме много повече от предходната в усвояването, но като почнеш от почти от нула, както през 2009 г., то трябват определен брой години, за да стигнеш до нивата на други държави. В някои програми има големи успехи, например "Транспорт". В други като "Конкурентоспособност" преди нещата не са вървели, сега тръгнаха, но не колкото ни е необходимо.

- Приемате ли критиките, че назначаването ви за председател на Надзорния съвет на Европейската банка за възстановяване и развитие не било съществено, защото е на ротационен принцип?

- Мога да разочаровам критиците. Първият резултат вече е налице отпреди два дни по линия на фонд "Козлодуй", където са евросредства. Оказа се, че преди известно време Меглена Кунева е заложила използването на средствата от фонда да минава през две решения на пълното събрание на ЕБВР. Така, въпреки че има средства и готови проекти на общините, то ще могат да се използва едва през юни 2013 г. Това, което направихме през последните два дни с министъра на икономиката Делян Добрев и нашата представителка в банката, е да поискаме напълно нова процедура - първото разрешение на ЕБВР да стане с писмена, неприсъствена процедура. Така че още тази година общините да започнат да си работят по проектите.

- Има критики и за доходите на българите. А вие казахте, че оттук нататък ще акцентирате върху повишаването им. Как ще стане това?

- Следващата година ще има значително увеличаване на доходите, които зависят от държавата. Става въпрос за пенсии, минимална работна заплата и доходите в държавната администрация. Впрочем още от 1 юли, когато влезе в сила новият Закон за държавния служител, ще се вдигне заплащането в някои агенции и министерства. Законът дава възможност да се вдигнат таваните. На пръв поглед повишението в някои агенции ще изглежда като невероятен скок. Заплащането в Агенцията за социално подпомагане (АСП) средно трябва да се вдигне с 58%. Защото там с години са изоставали. Сметките показват, че нарастването на основното заплащане в системата на Министерството на културата ще е средно с около 40%. В Министерството на екологията също ще има голям скок - около 30-35%. В момента разликите в заплатите са много резки. Например много по-малко получаваш, ако си счетоводител в АСП или в Министерството на екологията. Сега те ще получат един доста голям растеж, за да се изравнят с колегите си в другите места. Нашата амбиция е да получат повишението с августовските заплати.

- Кога и с колко ще се повишат заплатите догодина?

- В началото на следващата година. Амбицията ни е повишаването да е с 10% за пенсионери и за останалата публична сфера. Това зависи от две неща. Първото са приходите, които сега вървят добре. Второто е да влязат допълнителни пари от продажбата на ненужни държавни активи. Например този месец в хазната постъпват 94 млн. лв., които миналата година взехме от продажбата на миноритарния дял в EVN. Каквото приватизираме тази година, например миноритарните дялове в ЧЕЗ и Е.ОН, парите ще влязат в следващия бюджет. Отчасти това е причината за частична миноритарна приватизация на "Българския енергиен холдинг" (БЕХ). Така парите от това на 100% да се използват за увеличаване на доходите през следващата година.

- Говорите за дял от целия холдинг или за част от отделните дружества в него?

- От целия БЕХ. Знам, че има коментари, че отделно ще стане по-лесно, но за мен не е така. Смятам, че до 20% общата собственост на БЕХ е хубаво да се продаде. Не само защото ще осигури увеличаване на доходите, а защото ще се изсветли този сектор.

- Кога може да се очаква старт на приватизацията на БЕХ, тъй като сега избрахте консултант за изваждане на "Електроенергийния системен оператор" (ЕСО) от холдинга?

- Процедурата на изваждане на ЕСО трябва да свърши до септември-октомври. Но двете неща може да вървят паралелно и не са свързани. В момента той е в активите на Националната електрическа компания, където голямата тежест е АЕЦ "Белене". Когато ставаше дума за продажба на дял от БЕХ, винаги излизаше темата колко струва "Белене" и колко това ще тежи в бъдеще. Сега този проект се изважда извън БЕХ, става малка проектна компания, която трябва да се ликвидира. Така направихме с Бургас-Александруполис. Знаят се какви са активите - една локва, както и пасивите - около 1, 3 млрд. лв. Така няма да тежи нито на БЕХ, нито на НЕК. Оттам нататък продажбата на миноритарния дял става много по-лесно. И според мен може да стане до края на тази година или в началото на следващата.

- Какво става с идеята за лихвена ваканция?

- По принцип е добра идея, но не й е сега времето. Макар че имаше доста голяма подкрепа от страна на експертите в Министерството на финансите, аз казах, че не е сега моментът, така че забравяме за темата. По същата причина, поради която казах, че не искам да се променят данъци. Защото по време на криза някои неща, които биха изглеждали елементарни в смяната на данъчния режим, могат да имат внезапно много по-различни резултати, отколкото очакваме.

- Кой е следващият сектор, който ще проверявате след захарния, където вече имаше арести?

- Следващият е зърнопроизводството. Като се направят сметките в зърнения бизнес, то те не излизат. Някой лъже с десетки милиони. Въпросът е къде. Затова там вече от година върви сериозна проверка. Резултатите от нея ще излязат в края на тази или в началото на следващата година. В същото време сме изпратили писмо до ЕК в този сектор да направят т. нар. обратно начисляване на ДДС. Това означава, че късаме ДДС веригата на всеки етап. Така че ако си производител на зърно и продаваш на търговец, не можеш да си вземаш обратно от тях ДДС. Не може да има фирма по средата, която да казва: държавата ми дължи еди-колко си ДДС, защото вече съм купил от производителя. Производителят ще трябва да казва колко е продал, за да излязат бележки. Защото там няма касови бележки, голямата част е на тъмно. Следващият търговец трябва да ни показва какво е купил и продал.

- Когато говорихме за здравеопазването, споменахте, че спортът е другата сфера, която постоянно иска пари. Давате ли им?

- В спорта има една тенденция, т. нар. тема за домакинствата. Тя излиза като доста положителна обществена тема, но всъщност е как може да се изтръскат повече пари от държавата, които да влязат при нас и след това никой не ги вижда. Вече сме вкарали искане до министерството на спорта в следващия бюджет да имаме един анекс, който да казва кои федерации за какви домакинства ще получат пари. Ще ги опишем и никой друг по време на годината няма да получава допълнително пари. Сега за домакинства има определени 5 млн. лв. В началото на годината обаче никой не знае какви ще са домакинствата. И по-оправните федерации казват: "Ние ще направим шест европейски първенства, но затова ни трябват 8 млн. лв." И който надделее в спортното министерство - печели домакинства. От тях обаче нищо не влиза в държавния бюджет. Приходите си остават във федерациите, но хазната плаща изцяло тези домакинства. Тук излиза темата в кои спортове искаме да сме сили. За тази година искаме да сме в олимпийските. Като погледнеш предишни години назад, кой спорт е получавал най-много пари в държавата, излиза, че това е мотокросът и супермотото. Това не е олимпийски спорт. Не можеш да кажеш, че много деца се обучават в него и следователно е хубав за здравето на държавата. И всяка година е така. Така, вместо бюджетът да е 5 млн. лв., какъвто е бил през годините, той става 20-25 млн. лв. Така ще направя, че вече министерството на спорта да не може да получава молби.

- На коя федерация последно дадохте?

- На волейбола дадохме 710 хил. лв. за предстоящата квалификация за олимпиадата. Направи ми впечатление, че предишната беше с 8 отбора и струваше 500 хил. лв., а тази е с четири отбора. Това е било така, защото е втора и ни се дава извънредно, за да се представи българският отбор добре. Това го приемам, макар че ми е извънреден разход. Колко обаче държавата е получила от предишната квалификация? Нула лева. А приходите са 400 хил. лв. Къде са отишли тези пари? Зала "Арена Армеец" е получила около 40 хил. лв., а другите са останали във федерацията. Въпросът е интересен и ще пратя финансовия инспекторат, за да видим тези приходи във федерацията по волейбол за какво отиват. Защото те определено не отиват за Олимпиадата, хотели, подготовка, които вече са платени. Така федерация по федерация в спорта тепърва трябва доста да се изчисти.

- Т.е. очакваме и реформа в спорта?

- Започваме бюджетната реформа от домакинствата, защото там е най-неясно, а парите са сравнително големи.

- Изчислихте ли колко ще струва местенето на администрацията?

- За сгради няма да се плаща, което е единственият по-голям разход. Изчислявали сме, че ако Агенцията за лозата и виното се премести в Плевен, ще ни струва 48 хил. лв. Затова казвам, че става въпрос за десетки хиляди левове на агенция. Преместването ще става с времето. Като почнем да местим агенция "Митници" в Русе, ние няма да местим 500 души едновременно, а 2-3 дирекции, за да видим как работи.

- Т.е. идеята за местенето на агенцията в Русе не е отпаднала?

- Не само че не е отпаднала, а вече търсим сгради. От община Русе получих предложения за шест различни сгради. По-големите организации - НАП и "Митници", ще бъдат преместени на части. Гарантирам, че това местене няма да струва милиони, дори стотици хиляди. Разходите са минимални на фона на социалния ефект, който ще има. Аз съм убеден, защото съм го виждал в други държави как се прави.

- По проекта за проучване, консервация и реставрация на 10 археологически обекта "Виа Понтика" вече се работи. Предвиждате ли други такива?

- Да. След два дни отивам в Силистра да работим по Доростол. Също така работим във Видин, около Баба Вида и Белоградчишките скали. Най-добре идеята ще се види с "Виа Понтика", където ще се направят 10 обекта. Ако си достатъчно голям ентусиаст по археология, можеш да обиколиш всичките - от Резово до Обзор - за 2-3 дни. Това е прекрасен пакет за туроператори, особено ако не искаш постоянно да си на морето. Можеш да редуваш пътуване с море.

- Къде другаде има такива групи от обекти?

- Едната е около Велико Търново. Там има много манастири, църкви и спокойно може да се направи тридневен туристически пакет. Археолози и историци ни предложиха 16 обекта, от които ще изберем десет. Както при "Виа Понтика", държавата ще даде милион и половина за началната работа, за да започнем с времето да го развиваме. Покрай тези проекти излизат и други неща. Например до един от проектите за "Виа Понтика" - в Сарафово, където януарските вълнения разкриха църква от ХII-ХIII век, ще изградим буна, за да го запазим от морето. Оказа се обаче, че ако построим буна от 60 метра, то на север от нея за 3 години се образува 25 метра нов плаж. На юг пък се образуват 20 метра. Това вече става много по-интересно, защото тогава можеш наистина да представиш пакет и да кажеш "отиваш да видиш този обект, разглеждаш го за 2-3 часа и след това имаш 2 часа да се гмуркаш из морето, да плуваш". Оттук излезе идеята да направим този проект пилотно в Сарафово и ако сработи тази идея, следващата пролет да построим още десетина буни по цялото Южно Черноморие. Може да имаш различни буни - едната просто за плаж, а на другата - да акостират малки корабчета за туризъм. Сега вече мислим за други места, които са главно по "Чудесата на България", защото те показват кои са ни най-видните обекти.