Цените на леките автомобили в ЕС ще се вдигнат през следващите 2-3 години с около 2000 евро заради планираното въвеждане на нови по-стриктни регулации за вредните емисии в атмосферата в рамките на съюза.

Това прогнозира еврокомисарят по търговията и промишлността Гюнтер Ферхойген, цитиран от ДПА. Той обаче уточнява, че по-високите цени ще бъдат компенсирани в известна степен от по-високата ефективност и по-ниския разход на гориво. Мерките включват въвеждане на по-строги норми за вредни емисии на въглероден двуокис и на изискването за задължително оборудване на новите автомобили с електронна система за стабилност, както и с гуми с ниско съпротивление.

Мерките на ЕС ще ударят и родния автомобилен пазар, тъй като огромна част от возилата не отговарят на стандартите Евро 4 и Евро 5, коментира шефът на парламентарната транспортна комисия проф. Йордан Мирчев, цитиран от вестник „Монитор“.

Междувременно стана ясно, че екоавтомобилите вече са хит сред по-богатите българи.
Първият екохибрид "Тойота Приус" с българска регистрация е на тенисистката Мануела Малеева. В момента обаче най-големият хит на родния пазар при хибридните автомобили е японската луксозна марка "Лексъс". По официални данни на вносителя от началото на годината досега са били продадени общо 54 автомобила "Лексъс", като 27 от тях - или точно половината (50%), са с хибридно задвижване. Любопитно е да се отбележи още, че всичките продадени у нас лимузини от най-представителния модел "Лексъс LS" са също с хибридно задвижване.

Тази новина не е толкова лоша, доколкото по-високите първоначални инвестиции ще се върнат бързо, благодарение на по-добрата ефективност на новите коли при потреблението на гориво и поради по-малкия риск от катастрофи, коментираха от Съюза на вносителите на автомобили в България.

Според Европейската комисия новите автомобили трябва да имат двигатели с вредни емисии от въглероден двуокис в размер на 130 г/км, докато сега те са средно 160 г/км. В противен случай на производителите на автомобили ще се налагат глоби.


Очаква се екоминистерството у нас да предложи пакет от мерки за ограничаването вноса на стари коли, както и за по-малко вредни емисии в атмосферата от автомобилите. В момента се обмисля въвеждането на по-висока екотакса за старите возила, която ще е в зависимост от годините и техническото състояние на возилото. За най-старите от тях налогът може да стига до 1500 лева. Той ще се плаща еднократно при внос на автомобила.

Обсъжда се и идеята за автомобилите с газови уредби да се плащат по-ниски налози, отколкото за тези, които вървят с бензин или дизел. Това ще стане след въвеждането на нова екотакса за автомобилите, която ще се определя от количеството въглероден диоксид, който излиза от ауспуха. Размерът на таксата най-вероятно ще зависи и от кубатурата на двигателя, защото по-големите и мощни коли изхвърлят повече вредни газове от малките и икономични возила. Таксата със сигурност ще се отрази и на цената на новите коли. Практиката в повечето европейски държави, в които такава екотакса е въведена, е тя да се плаща от фирмата продавач. След това фирмата я добавя към цената на колата. Така купувачите на най-мощните коли плащат до няколко хиляди евро повече. За старите и мощни автомобили таксата вероятно ще бъде няколко пъти по-голяма, отколкото за новите и икономични возила.

Въвеждането на екотакса се планира да влезе в сила през 2009 г.

Снимка: БГНЕС/ЕРА