Електромобилът - изгоден при 25 лева за литър бензин

3135
Електромобилът - изгоден при 25 лева за литър бензин

Електрическите и хибридните автомобили стават все по-популярни в България. Да видиш по родните улици подобна кола, която външно почти не се отличава от своите събратя с вътрешно горене, вече не е екзотика. В цялата страна например може да засечете “Тойота Приус” от различни поколения на хибридния автомобил, някои от които са внесени втора ръка от САЩ.

Днес не е проблем да си купите от официален дилър у нас “Шевролет Волт” или близнака му “Опел Ампера”, който стана “Кола на 2012 г.” в поредното издание на международния конкурс. “Волт”, респ. “Ампера”, е истинско чудо на техниката. Освен батерия той има и малък бензинов двигател, който генерира ток, когато свърши енергията на акумулатора. Така пробегът на колата се увеличава многократно.

Като оставим настрана екологичните съображения, електрическите коли и хибридите имат по-нисък разход, отколкото возилата с двигатели с вътрешно горене с подобна мощност и размер. Но те са по-скъпи и ако направите сметка за колко време разликата в цената се компенсира от по-малката сметка на бензиностанцията, се получават понякога анекдотични резултати, съобщава в. „Труд“.

В началото на април американските медии гръмнаха с новината, че инвестицията в “Шевролет Волт” се изплаща за 27 години, сравнен с подобния “Шевролет Круз” с бензинов двигател. Оставяме настрана въпроса дали един автомобил изобщо може да устои на времето 27 години, а особено на българските дупки.

Но се оказва, че в България ще ви трябва повече време, ако искате да спестите от “Шевролет Волт”, защото колата тук е по-скъпа (82 047 лв. при $ 32 0000 в САЩ), освен това цената й не се субсидира. Според изчисления на “Труд”, ако го карате само в електрически режим, ще ви трябват 30 години. Все пак имайте предвид, че пробегът му с едно зареждане на батерията е около 60 километра. След това се включва бензиновият двигател, който дава разход средно от 6.36 л на 100 километра. Ако карате колата само на бензин, ще са ви необходими 172 години, за да компенсирате разликата в цената.

Ако вземем най-продавания чист електромобил в България - “Пежо iOn”, който е идентичен със “Ситроен C-Zero” и “Мицубиши i-MIeV”, и го сравним с натъпкания с екстри “Пежо 107”, разликата в цената ще се компенсира за има-няма 48 години.

Ако направим обратната сметка: Колко трябва да струва бензинът, за да изплатим електромобила за 5 години? Отговорът е: около 25 лв. за литър!

Ясно, електрическите коли излизат скъпо. Но как се прави сметката при хибридните? При тях малък електромотор подпомага работата на основния двигател, като батерията му не се зарежда от контакта, а от кинетичната енергия, натрупана по време на движение и спиране.

Ако се спрем на прочутия “Приус”, който е най-продаваният хибриден автомобил в света, и го сравним с бензинова “Тойота Аурис”, разликата в цената в български условия ще се компенсира за... 23 години. По-евтин излиза хибридният “Аурис”, който се изплаща само за 11 години.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Mai
# 0
03:12 | 7 December 2012
Mighty useful. Make no mistake, I appericate it.
mr.elektromobil
# 1
22:04 | 24 April 2012
a ima li se v predvid che elektromobila harchi 2lv na 100 km probeg ? i Kitaiski variqnt mojde da se nameri s komisionnit eza dostavchika za okolo 22000 lv .....
Калоян
# 2
14:04 | 23 April 2012
"Анонимен" е добро представяне за човек които обявява нещо или някои за глупак.малко мислете първо прочетете и тогава коментирайте. смята се много просто ако бензинова кола струва 10 000 лева а хибрида 30 000 разликата от 20 000 се спестяват за Х време .минимизирането на тази технология се оказа засега не възможно .от 40 години корабите и влаковете са на този принцип.явно сензацията с "електро-колите" е чиста политика и прецакване на арабите заради петрола .някои от вас замислял ли се е за ефекта от производството и рециклирането на акумулаторите ? научете как се произвежда един такъв акумулатор и какво става с него като му свърши живота и пак сметнете колко е "изгодно" пълна лъжа и измама е "екологичноста" на електро колите .бъдещето е във водордният двигател но за него почти нищо не се говори
Генов
# 3
09:04 | 20 April 2012
Подкрепям мнението на Анонимен. Въпросът ми към автора е за колко време се "изплаща" един се бензинов или дизелов автомобил ползван за лични цели.....
Анонимен
# 4
21:04 | 19 April 2012
Много глупава статия. Как точно го сметнахте и какво означава инвестицията да се "изплати". P.S. Разхода на Шевролет Волт е 1, 3 л на 100 км...
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 671.110 0.00%
  • BGREIT 114.980 0.00%
  • BGTR30 546.510 0.00%
  • BGBX40 131.350 0.00%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1762 1.1763
  • GBP/USD 1.3178 1.3179
  • USD/JPY 112.3030 112.3150
  • USD/CHF 0.9786 0.9788
  • USD/CAD 1.2508 1.2509
  • AUD/USD 0.7843 0.7844
  • USD/BGN 1.6626 1.6629
Ask Bid
  • DOW JONES 22989.58 23013.58
  • S&P500 2558.31 2559.83
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5369.31 5371.31
  • DAX 13018.27 13020.27
  • FTSE 100 7530.63 7532.13
  • ПЕТРОЛ 52.02 52.08
  • ЗЛАТО 1284.16 1284.66
  • СРЕБРО 17.02 17.05

Видео