Електрическите и хибридните автомобили стават все по-популярни в България. Да видиш по родните улици подобна кола, която външно почти не се отличава от своите събратя с вътрешно горене, вече не е екзотика. В цялата страна например може да засечете “Тойота Приус” от различни поколения на хибридния автомобил, някои от които са внесени втора ръка от САЩ.

Днес не е проблем да си купите от официален дилър у нас “Шевролет Волт” или близнака му “Опел Ампера”, който стана “Кола на 2012 г.” в поредното издание на международния конкурс. “Волт”, респ. “Ампера”, е истинско чудо на техниката. Освен батерия той има и малък бензинов двигател, който генерира ток, когато свърши енергията на акумулатора. Така пробегът на колата се увеличава многократно.

Като оставим настрана екологичните съображения, електрическите коли и хибридите имат по-нисък разход, отколкото возилата с двигатели с вътрешно горене с подобна мощност и размер. Но те са по-скъпи и ако направите сметка за колко време разликата в цената се компенсира от по-малката сметка на бензиностанцията, се получават понякога анекдотични резултати, съобщава в. „Труд“.

В началото на април американските медии гръмнаха с новината, че инвестицията в “Шевролет Волт” се изплаща за 27 години, сравнен с подобния “Шевролет Круз” с бензинов двигател. Оставяме настрана въпроса дали един автомобил изобщо може да устои на времето 27 години, а особено на българските дупки.

Но се оказва, че в България ще ви трябва повече време, ако искате да спестите от “Шевролет Волт”, защото колата тук е по-скъпа (82 047 лв. при $ 32 0000 в САЩ), освен това цената й не се субсидира. Според изчисления на “Труд”, ако го карате само в електрически режим, ще ви трябват 30 години. Все пак имайте предвид, че пробегът му с едно зареждане на батерията е около 60 километра. След това се включва бензиновият двигател, който дава разход средно от 6.36 л на 100 километра. Ако карате колата само на бензин, ще са ви необходими 172 години, за да компенсирате разликата в цената.

Ако вземем най-продавания чист електромобил в България - “Пежо iOn”, който е идентичен със “Ситроен C-Zero” и “Мицубиши i-MIeV”, и го сравним с натъпкания с екстри “Пежо 107”, разликата в цената ще се компенсира за има-няма 48 години.

Ако направим обратната сметка: Колко трябва да струва бензинът, за да изплатим електромобила за 5 години? Отговорът е: около 25 лв. за литър!

Ясно, електрическите коли излизат скъпо. Но как се прави сметката при хибридните? При тях малък електромотор подпомага работата на основния двигател, като батерията му не се зарежда от контакта, а от кинетичната енергия, натрупана по време на движение и спиране.

Ако се спрем на прочутия “Приус”, който е най-продаваният хибриден автомобил в света, и го сравним с бензинова “Тойота Аурис”, разликата в цената в български условия ще се компенсира за... 23 години. По-евтин излиза хибридният “Аурис”, който се изплаща само за 11 години.