10 лева. Толкова губят шофьорите всеки ден в задръстванията по столичните улици. Заради огромните колони от автомобили возилата в София работят на едно място поне по 40 минути дневно. Това означава, че колите харчат средно от 3 до 5 литра гориво отгоре. Освен това автомобилите горят и още толкова масло, докато работят на едно място пред светофарите.

Това показва проучване на експерти от КАТ за движението на автомобили в столицата, направено в периода февруари - септември тази година. Простата сметка на експертите сочи, че всеки столичанин, решил да ходи с автомобила си на работа, дава по 10 лева на ден повече заради задръстванията. Това означава, че средно за месеца разходите на всяко домакинство скачат с 200-250 лева само заради тапите в София. По-лошото, според експертите от Пътна полиция, е, че през зимата тези разходи ще скочат още, тъй като през студените месеци автомобилите вдигат разхода на гориво.

Най-много пари шофьорите губят между 7 и 10 часа сутринта и 17 и 20 часа вечер. В тези времеви пояси експертите от КАТ са изчислили, че автомобилите седят на едно място поне по 30 минути. Това означава, че на всеки светофар софиянци чакат в колите си поне по 5 минути. За столичаните, които обаче живеят в "Младост", "Люлин", "Надежда", "Слатина" и "Орландовци", висенето по светофарите скача на 40-50 минути. Експертите, разбира се, посочват и няколко решения, които биха отпушили поне частично трафика в столицата.

Първото и най-бързо от тях е смяната на светофарите с катаджии. Така пътните полицаи ще могат да пускат по-дълго време автомобилите в дадена посока, когато се налага. Това, от своя страна, пък ще помага за разчистването на дадени кръстовища, които блокират големите булеварди в София.

Най-голям ефект за трафика в столицата обаче ще има цялостното пускане на метрото. Сега то работи само от кв. "Обеля" до пл. "Света Неделя" и не поема голяма част от пътникопотока. При пускането на отсечката от пл. "Света Неделя" до "Младост" обаче ще се отпуши поне частично бул. "Цариградско шосе", кръстовището на телевизионната кула и Орлов мост.

Забавянето на строежа на подземната железница при стадион "Юнак" отложи старта на отсечката за 2010 г. Дотогава ще бъдат готови и буферните паркинги край метростанциите. Така всеки столичанин ще може да оставя автомобила си там и да влиза в центъра на града с метрото. Освен че придвижването ще става поне два пъти по-бързо, собствениците на автомобили ще ползват и преференциални цени както за билетите за железницата, така и за паркингите.

Ако обаче вносът на автомобили у нас запази същият темп, както досега - 1000 автомобила всеки ден, мерките с метрото и новите кръстовища няма да имат никакъв ефект, категорични са експертите.

Топ 10 на Тапите в София

1. Площад "Македония"
2. Петте кьошета
3. Бул. "Александър Малинов" преди включването към бул. "Цариградско шосе"
4. Телевизионната кула - кръстовището на бул. "Никола Вапцаров" и бул. "Драган Цанков"
5. Лъвов мост - кръстовището на бул. "Сливница" и бул. "Мария Луиза"
6. Кръстовището на бул. "Г.М. Димитров" и бул. "Никола Габровски"
7. Симеоновско шосе от центъра в посока Околовръстното шосе
8. Бул. "Никола Вапцаров" и бул. "Черни връх" - до ресторант "Кошарите"
9. Цариградско шосе - преди светофара на Орлов мост
10. Кръстовището на бул. "Константин Величков" и "Стамболийски"

Източник: вестник "Стандарт", Снимка: БГНЕС