От 200 до 12 хил. лв. струват велосипедите, които се предлагат на българския пазар. Както във всяка друга сфера, двуколесните превозни средства подлежат на моди и на технологично обновяване, пише в. Монитор.

Цената е основният фактор за избор при покупка на велосипед, а купувачите се увеличават със затоплянето на времето.

Четири са основните български производители на велосипеди: монтанската компания "Крос", пловдивските "Спринт", "Макском" и "Лидер", благоевградската "Робифир" и ловешката "Балкан".
Едни от най-добрите велосипеди в София могат да се намерят в магазините на "Веломания". Тези с марка Drag са проектирани и произведени в България, но са сглобени с компоненти на едни от най-добрите фирми за велосипедни части в света.

От магазина обясниха за "Монитор", че мнозина клиенти, които разбират от велосипеди, съзнателно си купуват по-евтини, за да могат без притеснение да ги заключат на улицата. Поради голямата изобретателност на крадците понякога е нужна повече от една ключалка, за да се подсигури не само рамката на колелото, но и гумите. При по-дълго отсъствие някои от колоездачите взимат седалката със себе си. Сред колоездачните аксесоари най-често се купуват ръкавици, защото те пазят дланите от протриване.

Цените им са между 10 и 35 лв. Също така популярни са тубите за вода, багажните кошнички. Те струват между 8 и 40 лв. Онези, които карат колелото си и в дъждовно време, монтират и калници, които са около 30 лв. и за двете гуми.

Най-малко популярни са каските, защото едно от традиционните удоволствия на карането на колело е вятърът да раздухва косите. Въпреки че те са задължителен аксесоар според закона, любителите на уикенд разходките в парка изобщо не мислят за тях. Иначе цените им варират между 20 и 100 лв. в зависимост от вида и сигурността, която предлагат.

Когато човек си купи колело, трябва да е наясно и кое е най-близкото място, където да получи качествена поддръжка. И макар момчетата да обичат сами да човъркат из механизмите, девойките залагат на осигурен сервиз.

Повечето професионални магазини за продажба на велосипеди предлагат и допълнителни услуги. Изправянето на джанти и затягането на спици например излиза максимум 15 лв., а смяната на верига е около 5 лв. Веригите според типа си варират между 10 и 14 лв. Подобни са и цените на зъбните колела. Различните видове гуми пък могат да ви излязат от 18 лв. за най-обикновени до 100-ина лв. за Nokian Extreme.

Сред най-леките велосипеди са тези за професионален спорт. Направени са от най-модерния за времето ни материал карбон и българските модели струват около 7 хил. лв.

Чуждите модели от същия материал стигат и до 12 хил. лв., но могат да се купят само по поръчка.
Най-често срещаният у нас велосипед е планинският, който е само с преден амортисьор. Предвиден е да се кара и в града, и по сравнително равни пътечки. Условно нареченият "планински велосипед" е с много разновидности, които се отразяват в цената. Тя варира от 200 лв. до 5-6 хил. лв.