Масовото пазаруване за Коледа и тази година е изпълнено с неприятни изненади и скрити уловки за потребителите, установи проверка на "Стандарт". Все по-често в големи вериги цените на стоките се изписват с едри цифри в евро, а под тях с малък шрифт е стойността в лева.

По този начин потребителят се заблуждава, че стоката е евтина и тръгва да купува. Врътката досега се прилагаше масово от продавачите на дрехи и скъпа козметика в големите молове. Тази година обаче и търговците на хранителни стоки в две от големите вериги са прибягнали до такава хитрост.

Основната причина е, че декември е най-празничният месец в годината и тогава хората са склонни да похарчат доста пари за подаръци и празнични трапези, без да се замислят.

Независимо че клиентът може да се досети за разликата в цената при внимателно вглеждане или плащане на касата, търговецът разчита, че за Коледа и Нова година се правят големи покупки. Отделно цари пълен хаос, хората бързат, суетят се и са в по-еуфорично настроение.

Как да намалите разхода си за храна?

Така пълната кошница с хранителни продукти за празничната трапеза минава на касата, а малцина се замислят, че голяма част от нещата, които са купили примерно за 10 лева, всъщност струват 20 лева, а общата сметка е набъбнала почти двойно.

Другият стар трик, който масово се наложи на пазара и продължава да жъне успех, е известната по цял свят т.нар. игра с деветките. Така една цена реално от 10 лева се изписва като 9.99, с което се залага най-вече на психиката на купувача.

И докато заигравката с деветките минава някак си метър, то проблемът с изписването на цени в евро и лева се движи по ръба на закона.

Съгласно чл. 16 от Закона за защита на потребителите например: "Продажната цена и цената за единица мярка на стоките и услугите трябва да бъдат недвусмислени, лесно разбираеми, ясно и четливо изписани и да не въвеждат потребителя в заблуждение" и чл. 19. (1) от същия Закон гласи: "Цената на стоката трябва да бъде посочена в левове".

Според експерти етикетите с различните суми трябва да бъдат в различни цветове, за да не заблуждават. По този повод в навечерието на празниците се очакват и масови проверки от контролните органи, тъй като сигнали за подобни случаи валят от цялата страна.

Отделно от браншовите организации на производителите на месо и месни продукти са сигнализирали, че в търговските вериги ще се пробутва старо месо. Съветите към потребителите са да не се хващат на евтините промоции, тъй като пържолите им може да се окажат, че са замразени още през миналия век.

За Коледа големите хранителни магазини и веригите за продажба на черна и бяла техника привличат клиенти с различни промоции и томболи с награди. В единия от известните хипермаркети предлагат на всеки 10-и клиент възможност да спечели награда от измежду 2900 специални подаръка.

Как да надхитрим магазините?

Управителят и главната касиерка на магазина 20 пъти дневно теглят от купа с всички номера на касите номера на тази каса, която печели. Подаръкът е за клиента, който в момента е на касата и е в процес на обслужване.

Печeлившият бива придружен от Снежанка до обособено място в търговския обект, където хвърля 3 зара и взема специален стикер, ако номерът му съответства на сбора на трите зара, клиентът печели. В друга верига предлагат до 40% намаление на 40 парфюма и козметични продукти.

Трети залагат на отбивката за определени стоки, сред които скъпи френски сирена, шампанско и печени ядки за трапезата. Независимо от примамливите оферти обаче опитни играчи на пазара съветват клиентите да са много внимателни, защото често покрай промоофертите се пробутват храни с изтичащ срок на годност или дори в някои случаи направо развалени.

Обикновено хитрината тук е, че предлагат малотраен продукт за Коледа, а срокът му изтича точно на 25 декември.