Родна конфекция, храна и малко музика - тези са трите хита на най-доброто българско.

Така излиза от допитване на 24 часа с 540 пълнолетни българи в 18 областни града в цялата страна, проведена на 17 и 18 септември. Вестникът попита какво родно през последните три месеца им е харесало, независимо дали е стока, културно събитие, техника или услуга.

Оказа се, че най-доброто българско минава първо през стомаха. Напук на инвазията от македонски, гръцки, турски и всякакви ЕС стоки на пазара, 88 на сто от анкетираните безпогрешно надушват сочния български домат, сладката диня, неопороченото от растителни мазнини сирене и кашкавал, родни колбаси, лютеница, ракия, луканка, салами и наденици.

“С тях съм си свикнал, а и няма къде да мърдаме - чужбинските хранителни продукти са по-скъпи, а ако са евтини - значи има нещо съмнително”, сподели шуменец.

Особеното обаче е, че все по-често за да ги намерят, хората ги търсят от бабите на пазара. Там са готови да хвърлят и повече пари, но да се сдобият с бучка домашно краве или овче сирене, автентична селска наденичка и сланина, градински чушки, домати, краставици и всякакви зарзавати. “От бабешките градини е сигурно, че са гледани с любов и без химикали”, аргументира избора си пловдивчанин.

Мъж от Благоевград пък сподели, че хората масово се снабдявали с домашна ракия и вино от село.

Ходели по селските пазари и оттам си купували. “По-сладко е, а и по-евтино излиза в тази криза”, аргументира се мъж от Кюстендил.

Анкетата “хвана” и залеза на бозата, която е назад в класацията на най-популярните и купувани български продукти.

Като цяло обаче хранителните стоки са разделът, в който посочилите, че не могат да си ги позволят, са най-малко - едва 4%. Други 8 на сто чистосърдечно си признават, че трудно различават чуждото от българското и купуват каквото има в магазина.

Всеки втори сред анкетираните споделя, че през последните три месеца е похарчил пари за хубава българска дреха. Над 3/4 обличат себе си и семейството си с българска конфекция, уточняват участниците в анкетата.

Спортни екипи за всякакви възрасти, ризи, панталони, детско и дамско облекло бият по популярност и достъпни цени вносните маркови изделия. Хората ги предпочитат и пред по-евтините китайски, корейски и турски стоки заради доброто качество.

“Много по-сигурна се чувствам в българска дреха, готвена за износ у нас, отколкото в лъскава вносна дрешка от известна марка. Българската конфекция е едно от нещата, с които можем да се гордеем”, повдига самочувствието столичанка.

С кожена шуба MADE IN BG се похвали перничанин, а мъже от Разград и Смолян пък се изфукаха с новите си костюми и ризи родно производство. Марки за бебета и деца изброиха майки от Разград.

Трета позиция в най-харесваните български стоки държат обувките. Носят само български марки 38.3% на сто от запитаните. В кризата обаче хората все по-често ги купуват от разпродажби, показва анкетата.

Най-зле сме с техниката - едва 12% от българите предпочитат родно производство. В тази категория печките са фаворитът, следвани от бойлери и котлони. Мнозинството предпочитат реномирани западни марки за бяла и черна техника. "Наше ли е - може и да гръмне", както обобщи варненец.

Проучването показа още, че за българина сферата на услугите се изчерпва с това да се подстриже, да си направи прическа или да си закърпи обувките. Всеки 3-и, или 30% заявяват, че посещават фризьор и козметик, срещу едва 3.9%, които в последните 3 месеца са посетили лекар и зъболекар. Химическо чистене ползват 1%, толкова са и онези, които са отишли на шивач.

Всеки 6-и столичанин посочва с гордост метрото, което тръгна на 7 септември. "Плаках, когато се качих, ако щете ми вярвайте. Много е уютно и удобно - за 10 минути стигнах от Младост до "Константин Величков". Най-сетне!", коментира столичанка.

Цели 27% споделят, че в трите летни месеца са посетили театрална постановка, концерт, кино, изложба, опера. Най-масов е интересът към концертите на Слави Трифонов и фолкпевиците. Не липсват и ценители на класическата музика, попа, рока, джаза.

Пловдивчани споменават пиесата на Теди Москов "Красотата спи", други - "Три дъждовни дни" на Театър 199. Столичани най-често отбелязват "Дзифт" като кинотворба, заслужаваща признание, бургазлии - конкурса "Бургас и морето", балет "Копелия", изложбата на пясъчни фигури, театралния фест "На брега".

Сред анкетираните 17% не харесват нищо българско. "Въпрос на престиж е да ползвам само западни марки. А за култура не ми остава време - работя по 12 часа. В почивните дни гледам да съм извън града", обобщи аргументите на част от тази група софиянец.

Източник: в. 24 часа