Колите в центъра на столицата ще слязат под земята. Това ще стане възможно със строителството на три подземни паркинга в сърцето на града. Изграждането им ще започне догодина, съобщи главният архитект на София Петър Диков.

Първият гараж ще се намира под булевард „Витоша", в участъка между улиците „Солунска" и „Алабин". Там ще може да се паркират около 300 коли. Първоначалната идея бе паркоместа да се обособят под пътното платно до пресечката с бул. „Патриарх Евтимий". Там обаче метротунелът е на малка дълбочина и няма как да се строи.

Другият подземен паркинг ще е под Женския пазар. Там капацитетът ще е около 350 места. Най-голямото съоръжение ще бъде под бул. „Македония" в отсечката от площад „Македония" до Руски паметник. На този паркинг са планирани 850 места. Според Диков това е едно от най-удобните места за подобно съоръжение, защото цялата подземна комуникация минава под тротоарите и под самите платна може да се копае без проблем.

След построяването на трите паркинга под земята ще се гарират около 1500 коли. „Досега изграждането им се отлагаше заради липсата на механизъм, по който те да се експлоатират", обясни Диков. Сега от кметството искат това да стане чрез закона за публично-частното партньорство, който се очаква да е готов до края на годината.

Реконструкцията на паркове, тротоари и реализацията на малки проекти за подобряване на градската среда ще са сред приоритетите на Столичната община през следващата година, каза още главният архитект. От „Московска" 33 предвиждат догодина да започне отлаганото с години строителство на парк „Възраждане".

Според Диков съдебните спорове, които досега не позволяваха да започне работата по тази градина, са приключили и вече няма пречки пред изграждането. Това ще бъде първият нов парк от около тридесет години пресметна той. Освен „Възраждане" общината ще започне реконструкция и на Борисовата градина, която наскоро бе прехвърлена за управление от държавата. Кметството планира нови настилки по алеите и видеонаблюдение в парка.

Ще бъде изготвен и регулационен план. Според Диков част от обектите, които с в границите на парка, трябва да се премахнат. „Там има например една автокъща, чието място не е в градината, както и още няколко обекта", обясни той.

През следващата година трябва да бъде изграден и Софияленд 2, който ще се намира в Западния парк. Работата по този обект също бе блокирана заради съдебни процедури. Разполагането на атракционите се оспорваше от екоорганизации, според които увеселителните съоръжения щели да засегнат зелени пространства.

„Спорът беше за някакви площи, които аз така и не разбрах къде са. Проектът не само не засяга нито един храст, но дори и квадратен метър трева. Предложението е за разполагане върху асфалтирана площ, която в момента е един боклукчарник, човек не би повярвал, че това е част от парка", коментира Диков. Според плана лунапаркът ще се разположи на територия от около 30 дка. До края на месеца общината планира да обяви конкурс на проекти за преустройство на Княжеската градина.

Очаква се с избора на проект най-сетне да се реши и въпросът с Паметника на съветската армия. Другото приоритетно направление ще е подмяната на тротоари. Все още не е изготвен подробен график за поставяне на на плочките, но според Диков възможностите на общината не са малки. След като бъде готов, планът ще се предложи за обсъждане на гражданите.

Според главния архитект поставянето на антипаркинг колчета има ефект и плочките вече могат да бъдат подменяни без опасност, че след това отново ще бъдат потрошени от паркирали автомобили. „По отношение на паркирането нашата логика е обърната.

Всеки казва, че паркира на тротоара, защото няма къде, обаче въпреки това продължава да идва с колата в центъра. Проблемът е елементарен - липса на справедливост, в момента, в който се качи, налагаш глоба, и след това шофьорът ще мисли дали да паркира пак там", коментира той.

Източник: в. Монитор