Жегата при интернет придобиванията в България започна преди лятото, а по всичко личи, че ще продължи и след него, пише дневник.бг. Условията са налице - пазарът е фрагментиран, а големите компании предпочитат да купуват създадени марки и да ги развиват, вместо да създават нови.

Някои от участниците дават ясни сигнали за това, като си осигуриха финансов ресурс за придобивания. Само през последния месец станаха няколко сделки, а представители на сектора прогнозират, че те тепърва предстоят.

В момента една от най-активните компании е "Инвестор.БГ", която се търгува на борсата. Тя финансира сделките си с кеш и акции. През март дружеството набра 3 млн. лв. с увеличение на капитала си, а през юни купи един от най-големите сайтове за недвижими имоти у нас - Imoti.net, и 100% от капитала на групата "Аз Медия" (от Жустин Томс), в която влизат сайтовете Az-jenata.bg, Az-deteto.bg и LudiMladi.bg.

Стойността на двете сделки е 910 хил. лв., платени в брой и акции, което означава, че някои от бившите собственици на закупените сайтове стават акционери в "Инвестор.БГ". Дружеството започна и нова процедура за обратно изкупуване на свои акции, които също да се използват за придобивания.

Друга интернет компания, която взима активна роля на пазара, е NEG.BG. Макар и с по-кратка история тя придоби известност с агресивната си политика при придобиванията. Преди години тя купи най-големия форум за бременни и майки - BG-Mamma, а впоследствие Winner.bg, Kefche.bg и мрежата User Media, която обединява в себе си няколко различни групи форуми.

Последната стъпка на компанията, която има над 1.7 млн. потребители на сайтовете си всеки месец, е покупката на още 3 сайта - BB-Team.org, Tuning.bg и сайта Testdrive.bg. И докато официалната цена на сделката не бе оповестена, то намерението на компанията е ясно - да се развива не чрез стартирането и разработването на собствени продукти, а по-скоро чрез доусъвършенстването на вече работещи сайтове.

При друга сделка с неясна стойност беше прехвърлена собствеността на едни от най-старите икономически портали у нас - Econ.bg, и Stat.bg. Собственик вече е близката до бившата шефка на тотото и настоящ издател Ирена Кръстева компания "3Бей.БГ". Продавач е Центърът за икономическо развитие.

С придобиванията медийните групи се опитват да консолидират пазара и съответно да се борят за по-голям дял от растящите разходи за реклама в интернет. Това е и единственият сегмент от рекламния пазар, който отчиташе ръст дори и по време на кризата, а според прогнозите на TNS/TV Plan през 2011 г. той ще продължи да отчита ръст, а делът му от общия рекламен пазар ще достигне 6% (при около 4% за 2010 г., или общ оборот от 37.08 млн. лв.).

По-лесният вариант

"Пазарът в България е фрагментиран, което означава, че налагането на нови продукти и сайтове е по-трудно, отколкото доразвиването на вече наложени имена", коментира пред "Дневник" Симион Патеев, мениджър бизнес развитие на NEG.BG. По думите му това е посоката на развитие, която са избрали повечето големи онлайн медийни групи за бъдещата си експанзия.

"Има добри проекти, на които обаче им липсва нещо - било то ясен план за действие или добър мениджмънт, или нещо друго. Тук е нашата роля - с изкупуването на тези сайтове ние им осигуряваме липсващите елементи и ги превръщаме в печеливши проекти", казва той. Патеев потвърждава и плановете на компанията си да продължи с изкупуванията.

"Естественото окрупняване на пазара на онлайн медии е факт, а ние участваме и ще участваме в този процес, защото това е посоката за развитие", твърди той. "Проучваме внимателно всеки един сайт на пазара, имаме интерес да разширим портфолиото си с изкупувания, но не мога да коментирам повече по темата", обясни Патеев.

На подобно мнение е и Лазар Малаков, търговски директор на "Инвестор БГ". "Портфолиото ни е изградено така, че позволява сегментиране на аудиторията ни, имаме много специфични проекти. Те ще стават и още по-сегментирани по интереси, възрасти и т.н.", коментира той. Плановете за развитието на новопридобитите сайтове на компанията включват синергия с вече наложените й медийни продукти, с които да се привличат клиенти.

"Трафикът обаче не е всичко", казва Малаков. По думите му Imoti.net, който по данни на Gemius е използван от около 2.37% от българските интернет потребители, ще продължи да бъде място, на което могат да се намират както адекватни обяви, така и качествено съдържание. От компанията планират да добавят съдържание от imoti.investor.bg.

Предстоящата буря

Засега обаче е твърде рано да се каже дали и какъв ще е точно ефектът от разместванията на пластовете на онлайн пазара, тъй като ефектът от придобиванията все още не е акумулиран. Консолидацията на пазара обаче е неизбежен ефект, въпреки че дори и в момента по данни на медийната агенция "Пиеро" около 80% от онлайн рекламата се разпределя между 6-7 играча. С други думи: изкупуванията са предшественик на неизбежното, а именно окрупняването на онлайн медийния пазар у нас.

"Според мен тепърва предстоят най-големите сделки, които ще се случват след есента на тази година", коментира пред "Дневник" Стилян Шишков, изпълнителен директор на MSKey Group. Компанията на практика е носител на най-прясната новина от сектора на изкупуванията в онлайн бизнеса у нас - тя е придобила дял в сайта за колективно пазаруване hitro.bg. Шишков не коментира колко точно от сайта е изкупен, но добави, че двете компании ще си партнират при развитието на проекта за в бъдеще.

От "Нетинфо" също са категорични, че сливанията и изкупуванията тепърва предстоят. "Към момента сме насочили вниманието си към наши собствени нови проекти, които искаме да развием и наложим на пазара, но не бихме си затворили очите и към евентуални възможности за придобиване. Бихме закупили съществуващ сайт, но само ако проектът се вписва добре в нашите планове", коментират от компанията.

Източник и графика: Дневник.бг