Нови застрахователни измами набират скорост в кризата, разказаха за "Стандарт" хора от бранша. Компаниите вече хващат елементарните опити за измами, затова се измислят все по-сложни схеми.

Автомобилният парк у нас се обновява с бързи темпове. Затова и измамите с луксозни коли са едни от най-често срещаните. По-голяма част от новите коли се купуват на лизинг, при което задължително се изисква и сключването на застраховка "Каско", поне докато колата бъде изплатена на 100%.

Това създава условия и за повече измами с тях. Най-разпространената схема за прецакване на застрахователя е следната: някой си купува скъп автомобил на лизинг. След плащането на първите няколко вноски обаче колата бива "открадната". В зависимост от сценария на престъпниците това се обявява пред застрахователя веднага или след като мине определено време.

По-разпространен е вторият сценарий, защото така престъпната група си осигурява повече време за прикриване на следите. Самият собственик например може да изкара автомобила си от страната. Така отпада необходимостта от фалшифициране на документи, пренабиване на номерата на купето и т.н. След това колата се обявява за откраднат, обясняват експерти от застрахователните дружества.

Преди обаче "кражбата" да бъде обявена пред компанията, се изчаква поне 45 дни, колкото се пазят видеозаписите от граничните пунктове, за да не може да се докаже, че колата е била изкарана от България от собственика й. За да се отхвърлят всякакви подозрения за измама, лизингополучателят дори продължава още няколко месеца да внася редовно вноските си.

След като следите са прикрити и колата е обявена за открадната, лизинговата компания получава обезщетение за автомобила, а на купувача се изплащат направените до "кражбата" вноски. Междувременно луксозното возило вече се радва на нов собственик в друга държава, където последните във веригата получават сериозна сума от продажбата му.

Основните канали за износ на откраднати автомобили у нас са през Гърция или през Румъния. Най-често крайната дестинация обаче и в двата случая са Грузия, Азербайджан или някоя от другите бивши съветски републики. Има и канали за Косово и Турция, разказват хора от застрахователния бранш.

Източник: в. Стандарт