Тези дни автотърговците на Горубляне стоят на сянка под една върба или под моста на Цариградско шосе. Държат се учтиво и хладно, почти не говорят, показват английско възпитание.

На борсата колите са хиляди, но купувачи почти няма. Може причината да е и в адската жега, но едва ли. Търговците лъскат до блясък безупречно наредените като в аптека коли и се оглеждат с надежда да дойде някой вразумил се пешеходец. Но повечето пешеходци сега са на море.

Купувайте през август, съветват обаче дилърите. Тогава продавачите в чужбина, особено италианците, надигат кампари из хладни механи и внос почти няма. Това пък води до спад в цените.

Иначе на борсата има и от змия вълна. Намират се коли за всеки джоб - от фиатчета по 2 бона, до "Ауди" и "Мерцедес" по 50 000. Като влезеш, веднага те заслепяват едни лъскави тойоти между 10 и 25 000 или "Волво" по 20-ина бона. Престрашилите се да говорят търговци признават, че откакто сме в Европа, все повече хора сами си търсят коли по интернет и сами си ги карат до България. Основно това става от Германия, Холандия, Италия, а напоследък Швейцария и Австрия. Много мотори пък идват от Белгия.

Разумните купувачи ходят на борсата задължително с разбирач по колите. Защото рискът да се уредиш с трамвай, вместо с автомобил, е сериозен. Много търговци разрешават и да направиш едно-две кръгчета с избраната кола, преди да стане твоя. Има си и лизингови схеми, а според автомобила дават и гаранция.

За да раздвижат пазара, дилърите обявяват промоции и цени по договаряне. Никой от тях обаче не смее да коментира дали бизнесът е в застой. Защото не само, че нашенци сами си внасят колите, но и пазарът на нови автомобили расте непрекъснато.

Същото мълчание е и по останалите борси в страната. Но на някои от тях като че ли има повече живот. В Дупница, например, най-много се търсят автомобили между 4500-8000 лв. От около 6 месеца обаче там има промяна. Предпочитаните доскоро "Фолксваген Голф", "Поло" и "Венто" и Опел - "Астра", "Вектра" и "Корса", вече изостават пред значително по-скъпите Ауди А4, "Пежо 607", "Шкода Октавия", БМВ 318, 320. Силно е търсенето и на италианските марки - основно "Фиат". При джиповете пък предпочитани си остават "Мицубиши" и "Нисан", произведени преди 2000 г. Заради безумно скъпата нафта логично намалява търсенето на дизелови коли.

Изключително конкурентният пазар между 60-те автокъщи в Дупница кара над 250-те търговци да избират качествени автомобили на възможно най-ниски цени. Големите борси предлагат и комплексни решения на едро. В офертите влизат пакетни цени за няколко коли, в т.ч. и безплатни, при по-голям брой купени автомобили. Имало оферти дори при покупка на 2 коли да се подарява скутер. На клиентите се осигурява дори и личен гид, който ги развежда из автокъщите. Там има и посреднически център, даващ информация за наличност на определен автомобил и мястото, където е той, неговото състояние, цена и т.н.

Във Видин пък автопазарът вече излезе буквално на улицата. Навсякъде може да се види кола с табела "Продава се". Автокъщите също са препълнени с коли, но клиентите и тук са малко, призна търговец.

Монтанската "МонтАуто" също обяви промоция. Тя предлага "Ауди" от 1997 г. на 145 000 км за 9500 лв., и "Опел Вектра" от същата година, при 180 000 км пробег, за 6500 лв. В града предлагат и сделка директно от собственика на автомобила, доставка по предварителна заявка за марка, цвят и екстри, уреждане на митнически документи, застраховки, регистрация, монтиране на аларми. Само пари да имаш.

Източник: в. Стандарт