Кандидатите за магистрала "Тракия" ще трябва задължително да имат опит в изграждането на аутобани. Това е една от промените в тръжните условия за строителство на шосета, които подготвя новото пътно ръководство.

Измененията ще премахнат и уловките, които досега даваха възможност близки на управляващите фирми да печелят конкурсите. А цената на изграждането и ремонтът на шосета да се вдига многократно.

Последните правила, които бяха изготвени от надзорния съвет на Национална агенция "Пътна инфраструктура", крият капани и не дават равен старт на всички играчи. Условие, което е дискриминационно и трябва да отпадне, е изискването пътните фирми да строят, без да вземат авансово пари от възложителя.

Това обяви изпълнителният директор на НАПИ Димитър Иванов. Немислимо е в условия на криза да принуждаваме компаниите да изграждат шосета без пари и да таксуваме това като бонус за спечелване на конкурса, обясни пътният шеф. Това е и ненужно, след като има банкова гаранция за качеството на изпълнение. В типовите тръжни документи е посочено дори какъв трябва да е видът на строителната техника, с точно определени характеристики.

Не е правилно да се посочва с какъв обем и мощност трябва да е багерът на спечелилата фирма, даде за пример Иванов. Не е реално и да се иска описание на недвижимото имущество на кандидатите в търговете.

Абсурдно е да се искат такива документи от големи международни концерни, посочи Иванов. От участниците в търговете за магистрали трябва да се изисква опит в строителството на аутобани, а не на шосета въобще, категоричен е пътният шеф.

Източник: в. Стандарт