Строителството на метрото облекчи придвижването на над 300 000 столичани, но удари такситата в София.
Хора от бранша вече са притеснени, че новата отсечка от бул. "Цариградско шосе" до летище София ще предизвика още по-голям спад в таксиметровите превози.

И обяснимо - пътниците ще предпочетат да стигнат от и до аеропорта за максимум 1-2 лв. (за билети) с подземната железница, вместо да платят 10, че дори и над 20 лв. за такси.

Пътуването ще излиза и доста по-бързо. От Централна гара до летището ще отнема около 20 минути, пресметнаха вчера от столичния "Метрополитен". При това с прекачването от едната линия на другата при станция "Сердика".

В задръстванията с кола времето за това пътуване е над 30 минути. От кв. "Лозенец", например, до аеропорта ще се стига за 22 минути, а от жк "Младост-4" - за 13 мин., съобщи вестник "Труд".

Метрото е и удобно за пътници с багаж - всички станции по втория лъч, а и повечето от старите, са оборудвани с асансьори и ескалатори, през които може да се пренасят куфари. Входовете на станциите също са съобразени за обемен багаж.

"С откриването на всяка метростанция пътниците ни намаляват. Съсипва се бизнесът", оплака се шефът на най-голямата браншова организация Съюз "Такси" Кирил Ризов. Кварталните стоянки, които се намират по трасето на метрото, вече замирали.

Според Ризов така ще стане и с тези на летището след пускането на новата отсечка на подземната железница. Най-засегнати щели да бъдат двете фирми, които работят по договор с аеропорта - "1280" и "ОК Супертранс".

Шофьори обаче коментираха, че все още адреси за жк "Младост" имало, но след пуска на метрото намалели повикванията от жк "Люлин". Бизнесът на такситата и на ключовата метростанция при Централната жп и Централната автогара е намалял.

Пътниците, пристигащи от страната, предпочитат метрото. "Който си е свикнал да се вози с такси, пак ще го прави", обнадеждени са таксиметрови водачи. Но цените на горивата и поддръжката на колите стават все по-високи.

Съвсем скоро до летище “Враждебна” (София) няма да се стига единствено по вода, ако се вярва на обещанията на транспортния министър Ивайло Московски. Той се зарече да стартира проект за пътническа жп линия от гара Подуяне до най-голямата аерогара у нас.

Реално подобен проект не би бил някаква революционна новост. И в момента по същия маршрут има изградена жп линия. Именно оттам идва самолетното гориво.

Инвестицията за превръщането на товарното трасе в пътническо никак не е висока. На аерогарата трябва да има обща спирка за влака и метрото, обясни един от авторите на проекта - Симеон Ананиев.

Според него всички детайли по изграждането на градската железница са представени на екипа на транспортното министерство още през 2009 г., но за реализацията на проекта досега нямало нито воля, нито пари, нито политическо решение.

Според Ананиев с 20 млн. лв. може да бъде изградена напълно пълноценна градска железница, която да прехвърля пътници от всички входове на София към метрото и оттам към летището. В “Обеля” и “Западен парк” лесно можели да се появят общи гари за метро и влак, категоричен е той.

12 лв. излиза сметката за такси от кв. “Лозенец” до летището сега. Разстоянието е 7-8 км. В бъдеще жителите на квартала ще се придвижват до самолета само срещу 1 лв. с едно прекачване на станция “Сердика”. Още левче ще им се наложи да платят за багаж, който заема 1 място на правостоящ.

Пътуването до летището от кв. “Горна баня” с такси сега излиза около 20 лв. В бъдеще жителите на квартала ще могат да стигнат до Централна гара с влак, а от там с метрото с едно прекачване на станция “Сердика” ще отиват до летище София. Левче ще дадат и за куфара си. Така за около 3 лв. ще изминават над 30 км в града.

15-те километра от Централна гара до летището сега с такси се изминават за близо 15 лв. С метрото ще се стига с едно прекачване на “Сердика” за 2 лева, като единият е за такса “куфар”.

Столичният жк “Младост-4” все още не е обзаведен с метро, но предстои подземната железница да стигне до Бизнеспарка.

Затова сега пътниците, които поръчат такси, ще платят 8 лв., за да стигнат до аеропорта. В бъдеще, ако ползват градския транспорт, биха могли да стигнат с автобус до метростанцията “Младост 3”, а от там с подземната железница и до Терминал 2. Така пътуването ще им излезе около 2 лв. или 3 лв., ако носят голям багаж.

Метрото в участъка от бул. “Цариградско шосе” до летището ще премине на 12-13 метра под жк “Дружба”. “Това ще е най-дълбокото преминаване по това трасе. Налага се заради комплексите и при Гара Искър, където ще се промуши под жп линията”, обясни главният архитект на София Петър Диков.

За сравнение, досега най-дълбокият участък на подземната железница е на бул. “Черни връх” - 24 м. Диков обясни, че рекордът ще бъде поставен при строителството на третия лъч. Тогава на Орлов мост линията ще слезе на над 30 метра дълбочина.

Участъкът до летището ще е с дължина 5 км и по него ще има 4 метростанции. Стойността на проекта е 136 млн. лв. Срокът за изпълнение е до началото на 2015 г. Две от новите гари ще са подземни. Едната от метростанциите ще е върху естакада, а четвъртата, при летището, ще е на нивото на Терминал 2.

Метрото ще тръгне под земята от действащата станция на бул. “Цариградско шосе”. Първата гара ще е между улиците “Проф. Цветан Лазаров” и “Капитан Димитър Списаревски” в жк “Дружба 1”, близо до магазин от веригата “Кауфланд”. От там подземната железница ще продължи към ул. “Поручик Неделчо Бончев”.

Гарата ще се разположи преди него подземно под бул. “Искърско шосе” близо до езерото. От тук метрото ще се качи върху естакада.

Във въздуха ще е и следващата трета метростанция при ул. “Подпоручик Йордан Тодоров”, край промишлената зона “Искър”. Това се налагало, за да се избегнат отчуждителни процедури. Оттам метрото ще се отправи към Терминал 2, с който ще има топла връзка.