Премиерът Бойко Борисов вчера получи дълъг поменик от закони за ремонт. Германо-българската индустриално търговска камара (ГБИТК) му връчи "каталог" от 101 конкретни предложения за промени в над 20 закона. Така камарата откликна на апела на премиера, който на среща през май призова немския бизнес да помогне България да подобри бизнес климата си.

В списъка за поправяне е Законът за обществените поръчки. Камарата сочи, че нашият ЗОП допуска фирми да печелят търгове за пътища и улици, като си вдигат оценката с обещание за 100 години гаранция за асфалта.

Друг дефект за отстраняване е, че възложителите искат от фирмите - участници в конкурси, да представят данни и документи, които вече са подадени и качени в публични електронни регистри - например в Регистъра на строителните компании. Много критики отнася България и за слабото застъпване на електронните услуги.

ГБИТК е поредната бизнес организация, която настоява такса "смет" да се плаща според количеството боклук. Друга забележка е, че общините у нас събират таксата и от необитаеми сгради и запустели терени, където ползватели на услугата сметосъбиране няма.

Не е пропусната и друга стара болежка на фирмите - непризнаването на покупката на служебен автомобил за разход и невъзможността да се ползва данъчен кредит. Предложението е ДДС да се връща, ако колата е до 120 kW, но не и за мощни лъскави джипове, които уж се ползват като "баничарки".

Като представители на "зелена" нация немските бизнесмени предлагат общините да въведат екокомпонента в данъка за колите. Идеята е собствениците на МПС-та, които замърсяват повече въздуха, да плащат повече, а притежателите на чисти коли - със стандарт Евро 4 и Евро 5 - да не дължат екоданък. Немският бизнес предлага още даренията към общини и държавни ведомства да се признават за данъчни облекчения.

Съветът към МВР е да прилага принципа на пропорционалност - тоест да не прилага сила, където няма нужда - например при разпръскване на протести на невъоръжени студенти. Критика отнася и КАТ - за "тактиката" си да дебне и спира нарушители на места, на които спирането е забранено.

Камарата иска промяна в Закона за гражданската регистрация, която да позволява фирмите да издирват адресите на длъжници, които се крият. За целта базата данни ЕСГРАОН трябва редовно да се актуализира.

Някои от предложенията са отдавнашни и вече се обсъждат - като такса "смет", базирана на килограми, а не "на око". За други правителството тепърва ще умува.

Източник: в. Сега