Стартира строителството на новата контролна кула на летище София. Днес шефът на държавното предприятие "Ръководство въздушно движение" Деян Динев и главният директор на "Главболгарстрой" Павел Калистратов подписват договор за проектиране и строителство на кулата, която ще струва над 1.8 млн. лв.

Една от екстрите в нея е възможността авиодиспечерите да държат под око в буквалния смисъл на думата целия аеропорт, казаха от РВД. Тяхното работно място е на върха, стъклата ще бъдат с максимална УВ защита, за да няма отблясъци и прозрачност, залата е шумоизолирана.

За да се опази техниката от всякакво въздействие, подът ще има специално покритие за минимизиране на статичното електричество.

В момента основният рисков елемент на столичния аеропорт е наличието на зони с ограничена видимост за ръководителите на полети. В средите на авиоекспертите се коментира, че се е налагало диспечери да ползват бинокли, за да имат по-добра видимост.

Сега са предвидени и камери за покриването на всяко кътче от терените. Правено е и специално изследване, с което се гарантира, че от всяко работно място ще има директна видимост към всяка летателна точка, казаха от фирмата.

Новата кула, от която ще се водят самолетите при излитане и кацане, осигурява видимост на 360 градуса.

Висока е 50 м. В главата на сградата има три нива. За почистването й са предвидени релси за обезопасяване на алпинисти и на техниката. Общата разгърната застроена площ е над 2400 кв. м.

Срокът за строителството й е 285 дни, обектът не може да се разгърне като строителна площадка, тъй като летището ще си функционира. Това налага и кратките срокове за издигането й.

Според строителя подобно съоръжение у нас не е строено и едва ли в близките 50 години ще бъде вдигано.

Заедно с подобряването на условията за работа на ръководителите на полети, ще има и екстри за самолетите, които кацат на летището в София. Ръководството му е предвидило куп мерки за по-бързо обслужване на пътниците и по-бързо излитане и кацане на самолетите.

Една от най-важните е строителството на бърза пътека за рулиране на самолетите, както и на още една рульожка, казва новият шеф на аеропорта Веселин Пейков. Скоростната пътека ще бъде за 90 км в час.

Това ще отпуши небето над летището, ускореното изнасяне на самолетите от пистата ще позволи по-бързо излитане и кацане на чакащите. В Мюнхен към всяка писта има 12 рульожки, при нас са 6, каза още той.

Още 13 гейта, два за пътници извън Шенген

Нови 13 гейта ще се правят на терминал 2 на летище София, съобщи шефът му Веселин Пейков.

До края на седмицата ще бъде готово техническото задание за 4 нови изхода за пътници, които летят за държави от Шенген, и 4 - за пътници, които се отправят към държави извън Шенген. Летището раздели потоците пътници, след като бе прието в шенгенската зона.

Пристигащите от шенгенски държави пътници пък ще ползват 3 нови входа, а останалите - 2.

Към тях ще се откриват нови чакални, магазини и кафенета. Но първо ще се прави маркетингово проучване към какво имат интерес пътниците.

Всички тези новости ще се разположат под галерията на терминала, която сега се използва за паркинг на техника, която поддържа летището и с нея се предоставят услуги на самолетите. Там се складират и контейнери за багажи на пътниците.

По този начин новият терминал ще се разшири, и то само с изграждане на стени и преграждане.

Доближаването на капацитета за приемане на пътници на софийското летище е една от причините да се мисли за разширяването му.

Новият терминал е проектиран за 2.5 млн. пътници на година, а старият обслужва около 1.5 млн. души, общо капацитетът е 4 милиона. Очаква се тази година през двата терминала да преминат 3.5 млн. души.Така че се налага да се мисли за разширяване.

Първата стъпка на управленския екип е да се използват съществуващите терени.Освен това се работи и за увеличаване на приходите на аеропорта от търговска дейност.Използването на наземната част на галерията ще даде още 1420 кв. м за 11 нови магазини и зони за хранене.

Кафене от 300 кв. м ще има дори на покрива на четириетажния паркинг на летището.

Нов, 8-и ръкав ще се "пришива" към горната част на галерията. Предвижда се самата тя да бъде удължена, което ще прибави още 340 кв. м на втория й етаж.

Източник: 24 часа