Мераклиите за стопани на "Кремиковци" вече заявяват интереса си към комбината. Десетки писма от кредитори, които искат да обърнат вземанията си в акции, пристигат при синдика на комбината Цветан Банков.

Крайният срок е 17 август, когато изтича един месец от вписването на поканата до кредиторите в Търговския регистър. Засега обаче известията за намерения са само от дребни кредитори на обявения в несъстоятелност комбинат. Най-големите - облигационерите, държавните "Булгаргаз" и НЕК, се очаква да внесат исканията си в последните дни.

"Кремиковци" е едно почти изцяло частно дружество и най-правилният подход е държавата максимално да се дистанцира от него, коментира в понеделник министърът на енергетиката, икономиката и туризма Трайчо Трайков.

Следващата седмица премиерът Бойко Борисов и Трайков ще се срещнат с представители на облигационерите на предприятието, за да обсъдят по-нататъшните си действия.

След 17 август три вещи лица, назначени от Агенцията по вписвания, ще оценят колко акции ще получи всеки кредитор според вземанията си. Когато има окончателен списък, съдът трябва да определи дата за приемането му от събранието на кредиторите. Вероятно оценката ще отнеме две седмици, прогнозира пред "Стандарт" синдикът на комбината Цветан Банков.

Запознаването на кредиторите с оценката ще е в началото на септември. Заедно с нея те трябва да гласуват и изпълнението на оздравителния план. Той предвижда обръщането на вземанията в акции и финансиране на дружеството със заем или нова облигационна емисия на три етапа. Едва след това ще се търси препродажба на стратегически инвеститор.

Комбинатът продължава да работи по преработка на метал за скрап. Той получава природен газ и се разплаща редовно с "Булгаргаз", каза синдикът. Засега обаче работниците получават само аванси - за месеците от март до юни. Заплати не са им плащани още от декември 2008 г.

Междувременно синдикът заведе отменителни искове за някои от продадените активи на комбината при ръководството на Александър Томов. Сред по-големите са хвостохранилището, което стана собственост на украинеца Константин Жеваго, както и на гара Прокат, през която минават вагоните от комбината. Тя пък се държи от братята Пламен и Йордан Стоянови през "Екометал Инженеринг".

Източник: в. Стандарт