Зам. финансовият министър Димитър Ивановски, който е национален ръководител по управлението на средствата от ЕС, допълни, че са констатирани нарушения по 10 проекта от програмата и той е наредил да спре финансирането им с европейски средства, пише в днешния си брой в. "Дневник". Проектите, които се управляват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и по които бенефициент е пътният фонд, са на обща стойност 88.4 млн.евро. Докато не бъдат отстранени нередностите, регионалното министерство трябва да осигури други източници на финансиране, допълни Ивановски. От финансовото министерство съобщиха, че одитът е изпратен в прокуратурата.

Сред спечелилите проектите с нарушения са "Пътни строежи Мостстрой", собственост на компанията на Васил Божков "Мостстрой", "Пътстрой 92", която е свързана чрез съвместни инвестиции с друга фирма на Божков, "Холдинг Пътища" и Пи Ес Ай, част от "Трейс груп холд".

Ако 10-те проекта са от съществено значение, регионалното министерство ще намери начин за тяхното финансиране, най-вероятно от държавата, коментира зам.-министърът Савин Ковачев, който е и ръководител на програма ФАР в МРРБ. Той допълни, че му предстои среща с шефа на пътния фонд Милош Поцков.

Димитър Ивановски съобщи, че по отношение на програма ФАР одиторите са отказали да дадат мнение, което означава, че от прегледаните документи не могат да потвърдят коректното изпълнение на процедурите. За програма ИСПА са преценили, че съществуващите правила и процедури са задоволителни. KPMG са установили и "потенциален конфликт на интереси" в пътния фонд, но зам.-министърът отказа да коментира с аргумента, че не е запознат с подробностите от тази част на доклада.

Също вчера еврокомисарят по регионална политика Данута Хюбнер съобщи, че Европейската комисия е спряла финансиране по ИСПА за България в размер на 140 млн. евро. Все още чакаме да ни се гарантира, че тези пари могат да бъдат използвани според правилата, заяви тя. В Брюксел ще проучат доклада на КPMG и ще допълнят препоръките си. След това ще чакат правителството да осъществи плана си за действие в пътния фонд и чак когато се убедят, че той работи, може да се възобновят плащанията. "Силно се надявам, че България ще ни даде пояснения за трудностите си във възможно най-кратък срок. Очакваме уверения, че корупцията и нередностите ще бъдат доказани", допълни Данута Хюбнер пред "Дневник".

На въпрос дали мониторинговият доклад за България, който се очаква през юли, ще включва проблемите с еврофондовете, Хюбнер отговори, че всяка информация, сочеща към лоши или добри практики в управлението на европейските политики в България, ще бъде упомената, само не се знае в какъв формат. Източник от секретариата на комисията, където се пише черновата на доклада, заяви: "България започна да действа по проблемите едва когато бяха спрени проекти и очевидно финансовата санкция е единственият ефективен инструмент. Затова обмисляме как точно да я включим в доклада."
Снимка:БГНЕС