Южният обход на София е на път да запише рекорд като най-скъпото шосе в България. 4.7-те километра ще глътнат допълнителни 60 млн. лв., стана ясно от изявление на министър Асен Гагаузов вчера. Сумата ще бъде взета от бюджетния резерв за неотложни и непредвидени разходи. От фонда ще бъдат деблокирани общо 200 млн. лева, като 100 млн. са отредени за старт на строителството на магистрала "Тракия", а с другите пари ще се плаща за отчуждени имоти по трасетата на "Хемус" и Марица", пише днес вестник „Сега“.

Разширяването на околовръстното между Бояна и разклона за Симеоново, част от което вече е готово, по първоначални сметки трябваше да струва 39.3 млн. лева. В края на миналата година се заговори, че строителството много се оскъпява заради промени в проекта и заради исканите високи обезщетения от собствениците на отчуждени имоти. Голям проблем се оказаха и множеството незаконни постройки, издигнати покрай шосето.

Новината на Гагаузов вчера затвърди тези опасения. "Свят ще ви се завие, ако ви кажа колко ще струва", каза на журналистите министърът. "Сега" изчисли, че ако към "старите" 39 млн. лв. добавим новата инжекция от 60 млн. лв., проектът ще се оскъпи 2.5 пъти и цената само на 1 километър ще скочи на 22 млн. лева. Това е шокиращо, като се има предвид, че строителството на "Люлин" - най-сложната за изпълнение българска магистрала с множество виадукти и мостове, ще излезе около 7.5 млн. евро за 1 км, или под 15 млн. лева.

Гагаузов не обясни защо правителството не е предвидило допълнителните харчове за околовръстното шосе, а сега по средата на бюджетната година бърка в резерв, който е за неотложни и непредвидени разходи. Той посочи само, че парите били необходими за изграждане на ВиК тръби, колектори, детелини и други инфраструктурни съоръжения. Южната дъга се гради от консорциум с водещо участие на "Главболгарстрой", спрягана за една от близките до БСП фирми.

Министърът не обясни и защо не са предвидени навреме в бюджета за 2008 г. необходимите пари за отчуждаване на имоти покрай двете магистрали "Марица" и "Хемус". Бъркането в резервния фонд е оправдано единствено за "Тракия", тъй като концесионната сделка се провали и е логично правителството да търси спешно пари.