Между 50 и 500 лева е средната тарифа, която прибира катаджия от всеки “клиент” на “специалните” услуги на каналите в КАТ - София.

Това са размерите на рушветите, които получават техници там, за да си затворят очите и да регистрират автомобили, които не отговарят на техническите изисквания, имат фалшиви документи, били са бракувани или имат други проблеми.

Колко струват незаконните услуги в КАТ, установи разследване на дирекция “Вътрешна сигурност” в МВР, които преди седмици арестуваха няколко служители на “Пътна полиция” в столицата, след като са следили с месеци дейността им, научи "24 часа".

В средата на февруари бяха задържани в КАТ техникът на канал Антон Ангелов, офицерът Цветелин Цветков и посредникът Желязко Калинов. Тримата са обвинени в организирана престъпна група, създадена с цел да извършва престъпления чрез съставяне и използване на документи с невярно съдържание. Докато тайните полицаи следили и разследвали тази банда, те събрали информация и за какви услуги най-често се дават рушвети в КАТ - София.

Най-скъпо е “подмладяването” на такси, камион или рейс, най-евтина е регистрация на кола, която не отговаря на стандарта или е с неподходящ външен вид.

Катаджиите на “втора” заплата работят с един посредник, който им събира втората дневна надница. Експерти са изчислили, че на всяка своя смяна работещ по незаконните схеми техник прибира допълнително само от дребни поръчки между 100 и 200 лева. А за по-сериозните “услуги”, когато тарифата е над 100 лева, се заплащат допълнително. Така катаджии със средна законна заплата от 450 лева получават месечно поне 10 пъти повече от рушвети.

Всяка от схемите с рушветите работи задължително с посредник, който намира клиентите. Ако става дума за по-елементарни проблеми с леко чукнат калник или пукнато предно стъкло например, посредникът взима около 40 лева, а катаджията прибира 20 от тях. Цената скача почти двойно, ако ще се регистрира автомобил, внесен от Великобритания.

Там най-честият проблем, за който се “затварят очите” на катаджиите срещу рушвет, са фаровете, които не отговарят на българските изисквания. Заради обратната посока на движение светлините заслепяват шофьора в насрещното движение и ако не се сменят, са опасни. За да премине такъв автомобил регистрация у нас, цената варира около 100 лева за клиента, като катаджията прибира поне 50 лева, за да запише, че всичко технически е наред. Техникът от КАТ не рискува много, защото, ако по-късно стане катастрофа заради лошо светещи фарове, той ще каже, че при неговия преглед са били наред, а по-късно са сменени.

“Обикновено хората не са подготвени, когато купуват автомобил. Те най-често гледат как работи двигателят или основните системи, за да не правят скоро ремонт. Така често дори не разбират, че колата, която купуват, е била бракувана в европейската държава, откъдето е внесена”, разказват експертите. Но когато отидат да регистрират това возило, разбират, че трябва да доплатят, за да могат да карат автомобила законно. Тук тарифата отново се увеличава драстично и започва от 200 лв. за катаджията.

Ако на колата е била изплатена застраховка “тотална щета”, в България става още по-скъпо, защото, за да се прескочи тази забрана, трябва да се подменят документите. Има много случаи, когато добросъвестен клиент си купува най-често товарен автомобил от чужбина и решава, че ще го използва например за возене на ПВЦ дограма.

Ако обаче се махнат някои детайли при промяна на конструкцията, отново трябва да се плати по втория начин, обясняват разследващи. Причината е, че при разминаване в спецификацията автоматично се отказва регистриране на автомобила. Тук цените също са средно 300-400 лв. Но ако не се плати, купувачът, често дребен бизнсемен, може да си задържи возилото само като сувенир. Пак около 400 лева струва заличаване на номера на двигателя, като в талона на колата бъде записано, че е без номер.

“Засекли сме много случаи, когато купувачът на автомобила не знае, че има проблем с двигателя. Фактически договорката се извършва между продавача и посредника на място пред КАТ. На клиента само се казва, че част от общата услуга за продажбата е да го пратят при “техен” човек, който да придвижи регистрацията на място”, разказват спецполицаи. Заличаването на номера на двигателя се прави най-често на джипове. Тук услугата е общо около 400 лв., 200 от които взема техникът на канала.

При най-скъпите услуги за подмладяване на возила агенти на “Вътрешна сигурност” са засекли, че най често клиенти са бизнесмени. Те ползват услугите на посредници и служители на КАТ, за да подмладят автобуси за превоз на пътници или таксита. Причината са изискванията, които разрешават возенето на пътници в бусове до 10 години и в таксита до 5 г.

Клиенти на тайните услуги ставали и предприемачи, които участват в обществени поръчки или кандидатстват по европроекти. При тези конкурси има изискване за притежаване на автопарк от коли или камиони до определена възраст и с "подмладяването" това се постигало по-евтино.

“За да може бизнесменът да спечели определен търг, той трябва да направи по-малка инвестиция и да предложи съответно възможно по-ниска крайна цена. Купува например 10-годишни бусове и ги подмладява до 5 г.”, разказват полицаи. Промяната става с фалшиви документи, като общата услуга струва до 2000 лева, а катаджията получава около 500 лв.

Както и у нас, така и в чужбина разликата в цената на един автомобил, който е по-стар с 5-6 г., е драстична, така че за всеки предприемач излиза по-изгодно да даде 2 хил. лева, вместо да вложи още поне 10 хил. за наистина по-ново возило. Срещу тези пари техникът от КАТ “не вижда”, че на стъклата на такситата пише, че колата е от 2003 г., и я регистрира като произведена през 2008-а. Годината на производство често е кодирана и в номера на рамата, но и затова техниците си затварят очите.

За да мине този тип измама обаче, трябва да се намери оригинална празна бланка на талон от съответната европейска държава, откъдето е внесена колата. В този документ се попълват истинските данни на старото возило, а се променя само датата на първата регистрация.

Основният проблем на посредниците в аферата, който ги затруднява, е, че трябва да се паднат така смените, че и техникът на канала да е “техен човек”, но и да е подходящ дежурният офицер. Докато тайните ченгета следили последните арестувани катаджии, някои по-проблемни коли са чакали и със седмици, докато се паднат необходимите служители да са на смяна на точното място по едно и също време.

Арестуван катаджия инвестира печалбата си в BMW и айфон 5

BMW пета серия и последен модел айфон 5 били част от придобивките на арестувания, а по-късно и обвинен за участие в престъпна група техник на каналите в КАТ-София, Антон Ангелов. Това засекли спецполицаи, докато следили повече от 2 месеца бандата, в която участвал Ангелов.

Всяка сутрин той ходел на работа със скъпото и модерно немско возило, а сред няколкото мобилни телефона, с които говорел техникът, бил и модерният айфон, разказват разследващи. Видимо държавният служител живеел с много повече пари от официалните си доходи, разказват и негови колеги. Заплата на Ангелов била малко повече от 450 лева, а само издръжката на луксозното му беемве за месеца струвала повече.

При разследването на схеми и злоупотреби в звената на КАТ, не само в София, а също във Варна, Бургас, Силистра и др., спецполицаите установили, че най-често катаджиите, които взимат рушвети, първо ги инвестират в скъпа кола. Често тези возила не били на тяхно име, но началниците им забелязвали, че ходят всеки ден с тези лъскави автомобили на работа. В последната година-две нова мода сред подкупните служители на МВР било и да си купуват маркови часовници.

Всеки техник има довереник, който му събира “хонорарите”

Bсеки техник на каналите в КАТ-София, си има доверен човек сред посредниците, който му събира "хонорарите", разказват спецполицаи. Предаването на рушветите никога не ставало по познатия на пътя начин - парите да се мушкат в документите. Служителите по регистрацията дори не вземали незаконно пари от всички посредници. Те предавали парите от своите клиенти на доверения човек, който цял ден събира у себе си втората надница на катаджията. Така се избягвал рискът у служител на работа да попадне пряко рушвет. След края на работния ден същият катаджия се срещал в някое близко заведение с доверения си посредник, който му давал дневния "хонорар". Отчисленията за дежурен офицер, когато трябва да получи процент от рушвета, също се предавали допълнително.