Три различни такси за паркиране в три отделни зони в идеалния, широкия център и периферията на централната градска част на София ще влязат в сила от есента на тази година.

През юни общинският съвет ще разгледа дълго дискутираната концепция за зони за организация и контрол на паркирането в столицата и ще се произнесе окончателно, обясни председателят на стопанската комисия към градския парламент Николай Стойнев. Обсъждане на концепцията върви на сайта на "Центъра за градска мобилност" в интернет. В неделя това ще е основна тема и на кръгла маса, на която са поканени и депутати.

Предвижда се досегашната "синя зона", която е в идеалния център, да се доразвие, а таксата за престой на час на автомобил да скочи от 1 лв. сега на 3 лв. В широкия център ще се обособи "зелена зона". Там ще може по улиците да се паркира срещу 2 лв. на час. В тези два периметъра кола ще може да остава до 3 часа. В периферията на центъра пък ще има "жълта зона", за която таксата ще е 1 лв. на час. "За там се обмислят нормативни промени, които да позволят престой и над 3 часа", обясни Стойнев.

Целта на общината не била да се събират повече пари от паркиране, а то да се регулира. "Дори да се изградят паркинги, недостигът на места е значителен и винаги търсенето ще надвишава предлагането", смята общинарят. Сега в София имало около 12 000 места, а автомобилите били над 800 000, без приходящите. В Лондон и Стокхолм проблемът е решен с "такса задръстване". Подобни практики имало в повечето големи европейски градове. "Дилемата е дали София да е град за хората или за колите", обобщи Стойнев. Според него хората, които живеят в зоните, ще паркират с годишни стикери около домовете си. Стикерът щял да струва колкото е разходът за отпечатването му.

Обособяването на зоните ще започне през есента. Ще работим по "синя" и "зелена зона", каза и съуправителят на "Центъра за градска мобилност" Марчело Доковски. Планирането на местата за спиране, поставянето на маркировки, табели и антипаркинг колчета щяло да отнеме време. "Зелената зона" ще се разработва година-две", обясни той. Въпреки че в "жълтата" попадат части от жилищни квартали, около блоковете нямало да се планират места за паркиране. Такива щели да се обособят около административни, търговски и бизнес центрове.

Въпреки споровете между общинарите за или против "служебния" абонамент услугата за запазване на място за колата в работни дни остава. Но ще бъде силно завишена спрямо сега действащите цени.

Досега за запазено паркомясто в "синя зона" се плащаше 357 лв. на месец без ДДС, извън нея - 325 лв., а за място извън центъра таксата е 220 лв. без ДДС.

Според концепцията на общината в "синя зона" таксата може да стане 700 лв. на месец с ДДС. В "зелената" същата услуга ще се предлага за 500 лв. на месец, а в "жълтата" - за 300 лв. на месец с ДДС. Тези цени надвишават сумата от ползването на едно паркомясто за цял месец при постоянна заетост.

Концепцията предвижда в районите на града извън "зоните" да няма почасово паркиране засега. Там обаче ще се направи проучване и при нужда ще се изработват програма за преодоляване на проблема чрез изграждане на надзeмни и подземни паркинги.

83 лв. за вдигнат с "паяк" автомобил

Тарифите за контрол на паркирането в столицата с "паяк" и "скоба" ще бъдат повишени, предвижда още концепцията за транспортно зониране на града. Те най-вероятно ще съответстват на себестойността на извършване на съответната принудителна мярка.

Според разчетите на "Центъра за градска мобилност" блокирането на неправилно спрял автомобил със "скоба" струва 15.47 лв. с ДДС. Сега цената, която плащат шофьорите, е 10 лв.

Принудителното "евакуиране" на кола в нарушение с "паяк" излизало 83.28 лв. с ДДС. А сега струва 30 лв. Ако "паякът" закопчае колата, но не я транспортира, ще струва 29 лв.

"Каква ще е обаче стойността на услугите по контрола на паркирането зависи от решението на общинския съвет", заяви съуправителят на "Центъра за градска мобилност" Марчело Доковски.

Средствата от новите зони и контролът щели да се използват за изграждане на открити паркинги, обособяване на местата за паркиране, поставяне на антипаркинг колчета, табели, маркировки и др. дейности по организация на движението в града.

Доковски обясни, че не може да се прогнозира с колко и дали приходите от зоните ще се увеличава, тъй като всичко зависело от контрола, но било възможно да има и отлив от услугата.

"Целта не е да събираме самоцелно такси и пари от хората, а да се регулира паркирането и движението в града", обясни той. Въвеждането на трите зони целяло да филтрира потока от коли към центъра. "Ако остане само "синя зона" в центъра и цената се вдига, представете си какво ще стане по периферията", обясни Доковски.

Приходите на "Центъра за градска мобилност" от дейностите по паркирането през 2009 г. били над 13.4 млн. лв., а разходите - 10.4 млн. лв. На полицията, която придружава всеки от "паяците", се плащат по 62 000 лв. на месец.

Безплатно - за мотори, колела и електрически коли

Мотори, електрически автомобили и велосипеди ще спират безплатно в трите зони за паркиране в София, предвижда още концепцията на Столичната община. Целта на тази привилегия е не само да се разреди трафикът в града, но и да се намали замърсяването и запрашаването на въздуха.

За моторите ще се изградят специални паркинги. Броят на местата в тях ще се определи спрямо броя на местата за автомобили в съотношение 1 към 100. За велосипедите също ще се обособят специални паркинги, като на места те ще са извън зоните за паркиране - например площадчета или други свободни площи, а където няма подобна възможност и в зоните за платено паркиране. Броят и на местата за колела ще е 1 към 100 спрямо този на автомобилите.

Електрическите автомобили ще спират безплатно във всички зони, съобразно със съответната продължителност на позволения престой. За да бъдат разпознавани, екологичните коли ще бъдат обозначени с винетен стикер, подобен на този за живеещите в сегашната "синя зона".

Концепцията предвижда и да се въведе пълна забрана за паркиране и спиране по някои главни булеварди и улици в града. Това са т.нар. "червени зони" и те ще са по пътищата, по които се движат колите на градския транспорт. Целта е да не се създават предпоставки за задръствания в тези участъци и да не се пречи на движението на автобуси, тролеи и трамваи.

Въвеждат абонаментни карти

Столична община обмисля въвеждането на един вид абонаментни карти за паркиране, които ще важат и в трите зони. Целта е да се улеснят шофьорите, които често се движат и спират в отделните райони. Освен че ще спести време за плащане на услугата, това ще намали и вероятността от санкции.

Според концепцията за зониране на паркирането в града не става ясно каква ще е стойността на предплатените карти. Според съветници обаче е възможно при закупуването на карта да се заложи и отстъпка в цената за паркиране.

Плащането за спиране в отделните режими за кратковременно спиране със съобщение от мобилен телефон ще остане и при новата структура. За отделните зони ще има различен номер за изпращане на съобщението, който ще отчита и съответната тарифа. За услугата общината има договор и с трите мобилни оператора.

В страната си оставяш возилото за левче на час

В Стара Загораобщината събира такса за паркиране от "зелена зона". За 30 мин се плащат 50 ст., а за 3 часа 2.50 лв. Един лев на час е таксата за същата услуга в Пловдив. Зоната обхваща 85 улици в центъра с 2500 места. Но и там готвят нова концепция за паркирането в града. Закопчаните със "скоби" плащат 10 лв. за освобождаване.

В Русе има 6 зони за платен паркинг, а таксата е 1 лв. на час. Има и месечен абонамент. "Скобата" излиза 20 лв.

Източник: в. Труд