Стойността на продажбите на топлите напитки през миналата година се увеличила с 5 на сто, в сравнение с предходната година, показват резултатите от най-новото изследване на маркетинговата агенция "Евромонитор". В количествено отношение увеличението е с 4 на сто спрямо година по-рано, информира в днешния си брой в. "Дневник".

Всяка година маркетинговата агенция наблюдава три основни продукта от категорията топли напитки - кафе, чай и други топли напитки, които са на какаова и шоколадова основа. През 2007 г. кафето продължава тенденция за ръст от предходната година. Чаят също отбелязва повишение на продажбите, което обаче не беше случаят през 2006 г., показват данните на агенцията.

Въпреки че през миналата година има ръст, агенцията отчита забавяне на нарастването, причинено от повишената конкуренция и разнообразието в каналите за дистрибуция. Общо три четвърти от продажбите на топли напитки през миналата година са станали в търговската мрежа, а останалите са в хорека сектора.

"Хорека каналът предоставя добри възможности за продукти с ексклузивен имидж и съответното ценово позициониране", коментират от "Евромонитор". Следвайки тази тенденция, някои от компаниите за топли напитки са разделили стратегиите си за двата пазара - търговската мрежа и заведенията, и участват на тях с различни продукти.

Доминиращата категория сред топлите напитки е кафето. През 2007 г. е продължило сегментирането в средната ценова категория, казват от "Евромонитор". Същевременно във високата категория се появяват нови и разнообразни продукти - биокафета, кафе с географски произход, премиум продукти. Освен това за развитието на пазара допринасят и кафе веригите, които все по-масово навлизат в България. През 2007 г. "Евромонитор" изброяват вече шест вериги с общо над 15 заведения.

"Очаква се броят на кафе веригите да се увеличи, като тази експанзия би допринесла за повишаването на консуматорските критерии", казват от "Евромонитор".

Втората по-големина категория - чаят, отбелязва ръст на продажбите в количество и стойност през 2007 г. Година по-рано категорията имаше забавяне в развитието си. Ръстът сега идва заради разнообразието на пазара от нови продукти, опаковки и марки. Наред с българските продукти, които се стремят да осъвременяват визията си, все по-голям дял заемат и чайовете в средния и високия ценови диапазон - "Туайнингс", "Пикуик", "Теекане", "Дилма". В търговската мрежа се появяват и нови за пазара продукти, които са популярни на западноевропейските пазари. Това са например чайовете Ahmad Tee, Tetley и др.