Тук ценичка, там ценичка, тук левче, там левче. Тук килце, там килце... Според статистиката около 35% от доходите ни отиват за храна и безалкохолни напитки. Така че има смисъл да намалим разходите си за тези неща, за да има повече свободни средства за други харчове.

Но как да се пазарува умно? Публична тайна е, че ако човек следи цените и промоциите на големите вериги магазини за хранителни стоки, може да плаща с 20-30% по-евтино за основни неща. Най-простият пример е с цената на млякото. В картонена кутия литър с масленост 3.5% в близкия минимаркет или квартален магазин е 2.05-2.10 лв.

В същото време големият хипермаркет стандартно продава същия продукт за 1.90 лв. По време на т.нар. промоции или седмични акции цената може да падне и на 1.80 лв., пише в. "Труд".

Или кашкавалът. Дори при един и същ продукт на една фирма цената за килограм може да варира от 12 до 15 лв., в зависимост от това откъде и в каква разфасовка го купувате. Или захарта - продукт с еднакво качество при най-различните марки. Цената на килограм е между 2 и 2.40 лв.

Дори пакетче най-обикновени дъвки струва между 69 ст. и 89 ст. в различните магазини.

Купувайте с мярка

Основното е да се пазарува в такива количества, че да не се налага изхвърляне на храна на боклука. Затова всеки трябва да направи сметка горе-долу какви количества хляб, мляко и други основни продукти отиват на седмица.

Например, на пръв поглед е по-изгодно да се купува кашкавал на опаковки от килограм. Но ако не го консумирате бързо, той мухлясва и ще изхвърлите значителна част от него. Правете сметка за продуктите, които се купуват с по-голяма периодичност от седмица или две, като кафе, олио, зехтин, сол, захар, масло, трайни колбаси. При тях е най-добре да хванете седмичните акции на големите магазини.

За постигане на икономии може да си наложите дори промяна в типа на основни стоки. Например, UHT прясно мляко, вместо нормално стерилизирано. Мнозина мислят, че то е с по-лоши качества от обикновеното, а не е така. То е стерилизирано при по-висока температура, което удължава живота му и може да се съхранява на стайна температура.

А това си е чиста печалба по няколко линии. Първо, не се налага да го държите в хладилник, а затоплянето му става по-бързо. По този начин се спестява ток. Колко? Може и левче да е на година, но пак има смисъл. Стандартното мляко има трайност около седмица, а UHT млякото - половин година. Така може да купите повече на по-добра цена.

Ако пиете минерална или изворна вода, помислете си дали да не преминете към филтрирана. Кана в комплект с филтър излиза около 30 лева. Самият филтър е от 12 до 15 лв. Един филтър изкарва цял месец. Ако за този период купувате вода в бутилки, ще дадете минимум 20 лв. Другият плюс е, че филтрираната вода може да се използва и за приготвяне на храна за бебета.

Програми за лоялност

Някои вериги имат програми за лоялни клиенти чрез клубни карти. Участвайте в тях, защото с картите може да пазарувате стоки на по-ниски цени.

"Метро" е единствената верига, в която не може да пазарувате без клиентска карта. А в хипермаркетите могат да се намерят много изгодни цени за хранителни стоки. Така че, ако нямате собствена фирма или БУЛСТАТ, ако сте самоосигуряващ се, потърсете познат, чрез чиято фирма може да извадите карта.

До преди няколко месеца с клубните карти на "Била" и "Т Маркет" можеше да се събират пари, които да се приспадат от покупките, но програмите бяха прекратени. Натрупаните левчета трябва да се изразходват до края на годината, иначе след това се зануляват. Но веригите имат стотици стоки, които се продават с отстъпка при представянето на клиентска карта.

Картата на "Била" върши работа в седмичната промоция, когато цяла категория стоки се продава с внушителната отстъпка от 25%. Това е много изгодна възможност за покупка на стоки с по-дълъг жизнен цикъл.

Но за да се предпази от презапасяване и масирано изкупуване на продуктите от дребни търговци, "Била" отскоро въведе ограничение само за една покупка на ден с карта. Това може да бъде прескочено с изваждането на няколко карти в едно домакинство. Проблемът е, че ще трябва да ходите вкупом на пазар или да минавате по няколко пъти на ден през касите.

Защо веригите продават някои стоки на цени под пазарните? В търговията на дребно принципът е известен като компенсационно ценообразуване.

Търговецът губи от продажната цена, но смисълът е да привлече потребителите в магазина, като покрай нея те да купят допълнителни стоки, с които оборотът да се увеличи и цената да се компенсира.

Големите вериги като "Лидъл", "Била", "Кауфланд", "Метро", "Фантастико" и "Карфур" лансират евтина продукция със собствени марки. Ниските цени не се дължат на лошо качество, напротив. Тези стоки отговарят на вътрешнофирмени стандарти, освен това цената им е доста изгодна.

Заслужава ли си обаче да гоните ниските цени? Противниците на идеята ще кажат, че нямат време да обикалят магазините. Естествено, трябва да сте пенсионер, за да претърсвате всеки ден магазините в лов на най-изгодната оферта.

Но при планиране и пазаруване веднъж или два пъти в седмицата, винаги ще се намери време. Големите магазини работят от 8 ч сутрин до 22 ч вечерта, като някои обекти на "Метро" дори са на денонощен режим.

Освен това търсенето на по-ниски цени и сравняването на различни оферти е вид мозъчна дейност.
А и от обикалянето по магазините може и да смъкнете някое килце.

Как магазините ни карат да купуваме

Сигурно всеки се е чудел защо подреждането на стоките в различните супермаркети е едно и също. На компаниите не им липсва въображение, просто целта им е да подредят стоките така, че да стимулират покупките, показва анализ на сп. "Икономист".

Защо плодовете и зеленчуците са в началото, след като те могат лесно да се намачкат от следващите покупки? Психолозите на пазаруването са разбрали, че изборът на плодове е добро начало за последващото пазаруване, защото "измиват вината" от по-късните покупки на снаксове, мазни храни и свинско месо.

Продуктите, които се купуват ежедневно като млякото, са наредени в дъното на магазина, за да може клиентите да направят избора си накрая. Но по пътя дотам супермаркетите подреждат кътчета с примамливи за окото продукти, които да забавят движението.

Времето за престой в магазина е най-важното нещо за търговците. Проучване на Масачузетския технологичен институт показва, че всеки 1% допълнително прекарано време в магазина води до нарастване на покупките с 1.3%. Затова в много от магазините за облекла има канапета. Те са предвидени специално за мъжете, за да не подканват жените си да свършат по-бързо с покупките.

След плодовете и зеленчуците потребителите стигат до рафтовете с пакетирана храна, рибата, колбасите и приготвената на място храна. И разбира се, пекарната, която може да бъде надушена отдалеч.

Смисълът на фурната е купувачите да усетят миризмата на прясно приготвени тестени изделия. Тя ги кара да изпитат глад и съответно да наблегнат на покупките на хранителни продукти, включително и на низвергнатите замразени храни.