Модерните суперикономични автомобили промениха пазара в страната. При покупка на нов, по-скъп и по-икономичен автомобил значително се намаляват разходите за гориво през годините на използването му.

Това важи в най-голяма сила за фирмените коли, които навъртат много километри. Така по-голямата инвестиция бързо се възвръща, което пък променя пазара на коли и горива.

Доскоро поскъпването на автогоривата караше шофьорите масово да се оглеждат за алтернативи - добре познатия у нас пропан бутан, както и по-новите уредби на природен газ (метан). Популярността на газовите уредби сериозно расте и в Европа.

Затова доста производители на коли започнаха да предлагат модели с фабрични уредби на пропан-бутан (LPG) и метан (CNG). Предвид особеностите на родния пазар, доминиран от старите спрямо новите коли в съотношение 10 към 1, продажбите на фабрични LPG и CNG возила на граждани не бяха големи.

Но това не важи за фирмите. На пазара обаче отскоро има нов играч - супермодерните и суперикономични бензинови автомобили. Най-новите технологии от много по-малка кубатура на двигателя вадят повечко коне, а паралелно с това свалят разхода на гориво.

От година-две при продажбите на нови коли прави впечатление, че техните мотори са доста по-малки. Например Ford пусна своя 1.0 EcoBoost мотор, който осигурява 100 или 125 к.с. Renaul пък внедри 1.2 TCe с 90 к.с. и 1.4 TCe със 130 к.с.

Първият дори се интегрира в представения в България миналата седмица изцяло нов ван на Dacia под името Lodgy. Справка сред вносителите показва, че коли с такива мотори се предлагат масово, но и се продават. И то и на граждани, а не само на фирми.

Кола, която постига разход на бензин от 6-7 литра на 100 км градско и под 4 на 100 км извънградско, а същевременно цената й е доста по-ниска от същата с дизелов мотор или с газова уредба, е доста атрактивна.

"След въвеждането на тези икономични двигатели интересът към автомобилите с фабрични газови и метанови уредби в световен мащаб ще намалее, що се касае до частните купувачи", смята мениджърът "Следпродажбено обслужване" на "Рено-Нисан България" Димитър Михайлов.

Тенденцията обаче засега няма да засегне фирмите с големи автопаркове, които навъртат много километри. Дори и при най-ниските разходи на бензин, кола на метан или пропан бутан все още харчи по-малки, пише вестник "Стандарт".

Очаква се търсенето на такива автомобили от бизнеса да продължи, особено при непрекъснато растящите цени на бензина и дизела в световен мащаб.