Лихви върху прогнозни сметки за студена вода начислява "Софийска вода", дори когато дружеството има да ни връща пари заради по-ниско потребление от реалното. За порочната практика алармира пред "Телеграф" клиент на дружеството от столичния квартал „Люлин“.

Така, ако сметката за вода е 20 лева и не бъде платена до месец след получаване на бележката, водната компания начислява върху сумата лихва в размер на 10%, посочва вестник "Монитор".

Но „Софийска вода“ отчита показанията на апартаментния водомер веднъж на три месеца, като през първите два ни праща прогнозна сметка, а за третия след отчета изравнява потреблението. Читателят обясни, че като получил сметката, не я платил, тъй като все още не били минали инкасатори от дружеството и не било реалното му потребление.

При получаване на следващата сметка обаче се оказва, че абонатът е платил с 90 лева повече за вода от реалното му потребление. Така се оказва, че компанията има да му връща пари. В същото време обаче в бележката има графа „лихви“ по просрочени задължения в размер на няколко стотинки. Тази сума, която е начислена, без реално да е потребена, и лихвата към нея се приспадат от надплатеното.

Абонатът се обажда на клиентския телефон, за да попита защо дружеството му начислява лихва върху прогнозна сметка. От колцентъра на „Софийска вода“ обяснили, че такава е практиката им с всички абонати. След като не получил задоволително обяснение, човекът изпратил жалба в КЕВР, но от там препратили сигнала отново към „Софийска вода“. До този момент отговор от тях няма.

Според европейските директиви потребителят е длъжен да плаща само това, което е потребил. На практика се оказва, че „Софийска вода“ нарушава европейските правила, като принуждава потребителите да плащат не само сметки, които не се базират на реално потребление, а на техни прогнози. А освен това начислява и лихви върху тях.